Alla inlägg den 3 augusti 2010

Av jan Eriksson - 3 augusti 2010 22:50

   I dag passade både tid och väder för att jag skulle kunna göra en resa i södra delen av kommunen.Naturligtvis tog jag med ett par kameror.  

 

Först åkte jag till Heby och tankade, tog sen vägen mot Huddunge för att svänga av vid Stjärnan för att ta mig mot Molnebo.

 Det här är det man idag kallar "Kråkslottet" men började som jaktslott för de som besökte Molnebo herrgård.

Det var ju tyskar som drev gruvan där. Även nästa byggnader uppfördes av tyskarna.   Det här är resterna av det som i många år var Westeråsmaskiner, tillverkara av lantbruksmaskiner och snöfordon.

 

Resan fortsatte mot Morgongåva Centralskola.

 

   Där har man numera satt upp stängsel runt hela skolgården, det har aldrig tidigare varit något problem med att skolan ligger på ett näs. Jag tror att det är mera lockande nu när man inte får röra sig som man vill.

 

Nästa stopp blev vid före detta Folkets Hus i Morgongåva.

 

   Det börjar verkligen förfalla, här såg jag min första långfilm, det var en film av Arne Suksdorf.

 

Nu blev det ett längre hopp då jag hamnade i Skattmansöbacken, en av upplands större skidanläggningar, det första som mötte mig var en tistel med besökare.  

 "Toppstugan

    Utsikten från backen.Man åker i en ganska flack backe

  Långt där borta fanns det en öde smedja, syns även på förra bilden.

Här är en bild på hur backen ser ut.

 

När jag var ung så åkte man på den andra sidan av dalgången och då var det den här backen vi åkte i, ja det är längesedan.  Långt där nera går en rest av en å. På andra sidan dök det upp några kossor.  

 

Att man är i det platta Uppland kan man inte tro när man ser den här vägen. Området omkring dalen är    Det trodde man nog inte när man körde motorkross där på femtiotalet.

  

Längst ner i dalbotten finns det en fin stenbro.

       

 Här har det tidigare funnits en stångjärnshammare.

 

Åker sen vidare mot Skattmansö gård där jag först fotograferar galgbacken som finns där.   det blir också en bild på ekonomibyggnaderna som tillhör gården  

 

Nu drar jag mig mot Vittinge kyrka.    Yxkullska gravkapellet

 Det står en runsten på vigd jord vilket inte är så vanligt.

   Den här gravstenen tillhör min morfarsfar.          I sydvästra hörnet av kyrkomuren ligger det som var sockens första skola, det är väl bara tur att furstukvisten finns kvar efter alla vintrar.

   Sockenmagasinet ligger intill prästgården.

 

I nästa korsning vid gamla ålderdomshemmet finns det något som i dag är ganska ovanligt men som fanns i stort sett i alla korsnnigar på landet förr.      Nämligen den där lilla trekantiga gräsön.

 Gillberga radby, en av få byar som har gårdar på bägge sidorna om byvägen.

 

Nu börjar jag närma mig utgångspunkten för här är Vittinge Tegelbruk.    

Även Ösby Skola där jag gick mina första sex år, och bodde i en lärarbostad i tlov senare i livet. 

 

Nu är det bara en plats kvar att redovisa från den här resan. Det är Vittingeparken.   Man har byggt ut scenen från att ha varit tre ståplatser och ett piano till att vara en scen som nästan kan ta Riwerdance.

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards