Alla inlägg under december 2011

Av jan Eriksson - 31 december 2011 15:47

Jag har inte tid att skriva något vettigt, om jag någonsin gör det?

Jag är nämligen bortbjuden till dottern på en tre rätters

  

 

Jag önskar mina eventuella läsare

ett

 

Gott Nytt År

Av jan Eriksson - 28 december 2011 14:30

Det har varit ganska lungt trots att Dagmar har försökt att störa. Julafton tillbringades hos dottern med familj.

En ny snabeldrake fick jag i julklapp och den suger mycket bättre än den gamla, det heter väl att nya kvastar sopar bäst. På tal om jul så hade jag punktering på ett hjul, det måste ju fixas innan jag åkte till bilprovnnigen, besöket där var till belåtenhet för alla parter  . I dag har jag och läraren jag jobbar med börjat att planera inför det öppna hus som kommer den 9/2. Vi har tingat ett "tittskåp" i cafeterian, och den här gången skall det inte bli något slentrianmässigt uppstaplande på hyllor, jag kan ju ha lite vidare vyer, måste bara förankra det hos två andra.


Jag återkommer förhoppnngsvis inom en snar framtid med en ny blogg  

Av jan Eriksson - 15 december 2011 22:54

Medans jag satt och väntade på en lärare i morse så passade jag på att surfa ut lite på nätet, ja först jobbmailen förståss. Då upptäcker jag på UNT att det var en storbrand på Lindvalls kafferosteri i Uppsala, det var rosteridelen som brann, övrig produktion och paketering klarade sig   som tor var.

 

Resten av den här dagen har jag hjälpt läraren med att tillverka ett "skarpt" prov i fordonskunskap, det är en hel del pysslande med det svenska språket för att inte frågorna skall missförstås och ett svar som "Jasså" kan vara det rätta. Nu är prover klart och utskrivet i ett antal exemplar, noga räknat 40st.

 

Sen blev det att åka hem till Vittinge, för att hämta det minsta barnbarnet på dagis (ja jag vet att det heter förskola men jag vägrar) följt av matlagning och en massa prat när dottern kom hem.

 

När jag sen kom hem så måste jag ju kolla om det fanns något mail från miljökontoret. Nu hade tjänstemannen varit ut en gång till och nu hade hon sett resterna av det som hände i helgen, samt kännt dieseldoften som finns där. Det är gjort både en miljöanmälen och en polisanmälen, det lönar sig att klaga ibland.

 

Nu är det sovdags här i Vittinge.

Av jan Eriksson - 14 december 2011 19:52

Ett Luciatåg fick jag se, det var det som visades på Bolandgymnasiet, därefter fortsatte arbetet med att killarna iaf en började skruva på växellådan på dotterns lilla Felicia. Femmans växel hade nämligen ramlat bort, felet är ganska vanligt och åtgärdas genom att man drar åt en mutter som har en förmåga att lossna. Arbetet hann inte bli klart så det fick en fortsättning i dag.

 

När eleverna hade avslutat sin mekardel av skoldagen så stog jag och fyllde på växellådsolja och det tar ju sin lilla tid att få den tjocka oljan att rinna ner genom en smal slang. Min tanke var ju att jag inte skulle testa femman innan jag var ute på RV72 den vägen som går mellan Uppsala och Sala, men redan på Tyko Hedens väg (gamla E4) genom Uppsala så la jag helt automatiskt i femman och det fungerade ju bra.

 

Jag har nu lämnat tillbaka dotterns bil och sitter och väntar på att min gamla Volvo skall komma tillbaka från Uppsala, det är svärsonen som har den.

Av jan Eriksson - 12 december 2011 21:37

Som jag kanske redan har nämnt så fick en grupp som ger ut en liten skrift inför julen, jag letade reda på ett par bilder som gruppen fick löfte att använda utan ersättning. Det är ju så att jag genom arv har fått tillgång till ett välförsett bildarkiv, på så sätt har jag ju även Copyright på dessa bilder, som vilken bildbyrå som helst. I dag kom skriften, jag blev ju inte förvånad när jag kollade i den, man hade helt sonika beskurit bilden så att "stämpeln" med vem som ägerc rättigheterna till bilden är borttagna. Jag skickade naturligtvis ett mail och påpekade i syrliga ordalag hur man får behandla en bild, det är ju faktiskt tal om stöld. Fem minuter efter att jag hade skickat mailet så ringde den jag mailat med, han beklagade det som hade skett och att det var den som hade hand om layouten Cari Hildebrand som även är Anders Walls informatör. Hur man kan bete sig så utan att kontakta rättighetsinnehavaren det frågar jag mig. Jag såg ju det som en möjlighet att få ut att jag har bilder, precis som en i Morgongåva får en massa "gratisreklam" när han figurerar i tidningarna för at han skall ge ut julkort från Södra delen av kommunen. Det var vad som gjorde mig besviken.

 

Det som har gjort mig arg är att nu i helgen skrotade grannarna en SUV på infarten till grannhuset, man kapade helt sonika upp den i mindre bitar, först taket sen vände man den upp och ner och kapade bort resterande bitar. Att det då skulle rinna ur diverse vätskor det berörde väl inte dem. I dag när jag kom hem höll dom på med det sista och där dom har hållit på stinker det av diesel, doften kommer även in genom mitt sovrumsförnster som helst skall stå på glant. Jag har åter igen påpekat oegentligheterna för miljökontoret, och den här gången hoppas jag att det saneras på den tomten, jag ser gärna att det kommer upp blå/vita band. Jag har bilder på det mesta och även bilder på de som skrotat bilen, men jag törs inte lämna ut dem till miljökontoret eftersom jag inte litar på deras sekretess.

 

Nu skall jag spela betapet en stund sen är det sovdags.

Av jan Eriksson - 7 december 2011 20:13

Det har gått många dagar sen jag senast skrev här.


På jobbet är det som vanligt dvs ingen ordning alls.


Snön har kommit.


Marken börjar frysa.


För ett år sen 16/12 bröt dottersonen höger arm när han åkte pulka i skolan, så att han fick ha skena och bandage över julen. I måndags var det dags igen, men den här gången var det en gunga han föll ifrän, två brott på vänster underarm och gipsskena. När dotter och barnbarn var på väg ut från Accis sa han -" Jag kanske skulle ta och göra en tradition av det här" Dottern tyckte att det inte var någon bra idè

Ovido - Quiz & Flashcards