Alla inlägg under januari 2011

Av jan Eriksson - 30 januari 2011 16:53

Den här dagen har jag varit fast i köket, eftersom jag inhandlade några nya matdosor i fredags så måste dom ju fyllas också.

 

 

Det blev totalt 21 matlådor fyllda med diverse olika maträtter, både pasta, pannkaka och fläskfile samt några bönrätter.

 

Nu är jag mätt bara av att laga mat så det får duga med kaffe till kvällen. 

Av jan Eriksson - 29 januari 2011 23:12

Fredagen var en ganska bra dag i skolan, jag tragglade vidare med lite ellära med eleverna som kände sig motiverade för det.

Eftermiddagen avslutades med lite kaffe och ett winerbröd.

 

Efter jobbet var jag och köpte en ny baklykta till sonens bil och sen en sväng in på COOP för att köpa nya matdosor plus lite mat.

 

På kvällen så skjutsade jag dottern till Enköping, för att åka och hämta henne i fem tiden på morgonen. Lite trött var jag då så det blev en rejär sovmorgon.

 

När jag väl vaknade och hade ätit något som man skulle ha kallat frukost om det hade varit en annan tid på dygnet, så begav jag mig till Uppsala för att inhandla råvaror till matdosorna. Det blev fransyska, nötfärs, bönor både vita och bruna, ärtsoppa, pasta, potatis, morötter, ägg, grädde, smör, lite tomatpure och andra burkar för att krydda med.

 

I morgon lär ni hitta mig i köket för det skall bli storkök där   En joker i köket .

Av jan Eriksson - 27 januari 2011 19:48

I morse när bussen stannade för att ta upp passagerare här i Vittinge så var den så full att jag fick sitta i en bagehäck över höger framhjul. Och de som klev på i Järlåsa fick stå till stan.

Sen var bussen till Uppsala så det märktes att det var många som var stressade, även chauffören.

 

Dagen förflöt som övriga dagar den här veckan, men det är mycket motstånd när eleverna skall lära sig lite grundläggande el.

 

Tidigare i veckan har det varit ytterligare ett barnkalas, det var minsta barnbarnet som fyllde tre i tisdags.

 

Av jan Eriksson - 24 januari 2011 20:40

I dag kom den lismande "bilskojaren" och frågade om min bil hade gått igenom besiktningen. Han hade ju gjort precis som jag hade sagt åt honom och det var ju jag som gjorde det nya röret enligt honom. Att han sen var den som "luftade" bromsarna medans jag trampade det minns han tydligen inte och inte minns han att det var han som absolut skulle använda sina kontakter för stt skaffa ett ok. Han borde ha märkt att det inte kom någon vätska i den ena kretsen.  Det här hände i klassrummet och jag talade om för honom vad jag tänkte och tyckte om honom. Senare dök han upp tillsammans med något som kan kallas vittne då skällde han ut mig efter noter och jag skulle inte snacka skit om honom inför eleverna, men det är skillnad på skitsnack och fakta.

Han hade minsan fått klagomål av rektor för att han hade hjälpt mig med min bil! Min bil var i det läget en kundbil som hade blivit stående ett tag eftersom den väntade på delar, jag hade inte ens bett om hans hjälp då jag har skruvat på bilar sen tonåren.

Han erbjöd sig även att betala ombesiktningen men hur tänker han tror han att man kan göra en sak ogjord genom att erbjuda pengar?  

 

Resten av dagen så var jag instruktör för de som läste vidare på elkunskapen. Hos vissa gick det upp ett ljus, kanske ledningarna var rätt dragna i dag   

 

I slutet av dagen så dök det upp en fjolårselev och han erbjöd skjuts hem, han passerar här på hemvägen. Bilen han körde fick slut på spolarvätska, men det var ju inget större problem då jag hade åtta liter i min bil, han fick en av dunkarna.

Av jan Eriksson - 22 januari 2011 22:11

I torsdags tog jag hjälp av en elev för att knyppla ihop lite bromsrör så att ett tvåkrets bromsok till en Volvo 240 kunde tjänstgöra på en nyare modell som har ABS, gammal 240=tvåkrets och två rör till oket en nyare har bara ett. Det blev sex stycken konor som måste göras på tre rör för att få till det, men en elev är större tillgång än en bilskojare.

 

Fredag morgon en kvart i åtta var jag på bilprovningen, bromsarna tog som dom aldrig hade gjort tidigare och visarna följde varandra som siamesiska tvillingar. Tyvärr så hittade besiktningsmannen en liten läcka i en nippel, men eftersom jag jobbade där jag gör så fick jag 1½ timme på mig att åtgärda det. En snabb tur till skolan där jag haffade en lärare, man behöver vara två när man skall kolla om det läcker. han fikc ställa ifrån sig kaffekoppen    det tog inte lång tid att fixa det och jag var på väg till andra sidan av Uppsala igen. Nu var det ingen läcka och jag fick ut mina papper.

 

På fredagen fick jag kopplingen justerad så nu är det som en ny bil.

 

På förmiddagen fick jag ett SMS om att sonens Iphone fanns att hämta på posten, jag åkte dit direkt efter jobbet och när jag stog där blev jag bjuden på födelsedagskalas, det var dottersonen som fyllde åtta. Det barnkalaset varade till klockan 01oo.

 

I dag lördag har jag löst melodikryss, modifierat högtalare och tittat på sport. Nu är det betapet som gäller.

Av jan Eriksson - 19 januari 2011 19:51

Förra veckan den försvann väldigt snabbt.

 

På onsdagen tog jag in min bil för att låta en annan grupp kolla om det gick att få fart på min frambroms. Då konstaterar man att det är helt felmonterat av (ja ni vet vem) det är ju ett ok som är till tvåkretssystem som den ena kretsen är pluggad på, inte undra på att det blev dålig bromsverkan.

 

Sen är vi framme vid torsdag, då ringer dottern och undrar om dom kan låna min bil på fredagen, klart att dom får det så jag åker dit och lämnar bilen samt fikar.

 

I skolan händer det inte så mycket på fredagen, men på kvällen är jag barnbarnsvakt för dottern skall till Heby för att jobba på deras ungdomsgård, själv var jag bjuden att komma och fika på Minken, ungdomsgården i Morgongåva, men jag valde barnvakteriet.

 

Även på lördagen blev jag barnvakt.

 

Söndag var en blöt och kladdig dag, nästan all snö försvann på vägarna.

 

Då är vi inne i den här veckan, både måndag och tisdag hjälpte jag en annan lärare med att förklara lite el, det var både teori och praktiska övningar, samma jobb blev det i den vanliga klassen i dag.

Av jan Eriksson - 12 januari 2011 18:40

Måndag var ju första arbetsdagen efger ett ganska långt lov, Lärarna hade sin dag förlaggd till universitetets aula där man gick igenom den nya läroplanen, själv så skötte jag logistiken för den dagen, lämnade och hämtade på lite olika tider helt beroende på hur de lärarnas dag var.

 

Tisdagen blev en riktig mellandag, inga elever och inga möten, jag passade på att ta med mitt gamla luftgevär för en genomgång, det har liksom hängt sig. Mycket finmekanik blev det men det som kärvade det fick jag inte loss men det kommer flera dagar.

 

I dag onsdag väcks jag klockan fem av att det kommer ett SMS, ring XXX det finns ett meddelande. Just då orkade jag inte ringa men när jag sen kom upp och ut på balkongen då ringde jag. Det var en lärare som hade ringt på det numret i måndags på eftermiddagen, han svamlade en massa som vanligt, han ringde alltså trots att jag fem timmar tidigare, på måndagen, hade sagt till honom att det numret är inte det jag använder.

 

Jag har ju använt bilen till och från jobbet den här veckan, och i dag så skulle en annan grupp fixa till min frambroms så att den kan passera besiktningen. Så jag lämnade ifrån mig nycklarna.

 

Våra elever hade lite undervisning i ellära samtidigt. Mat blev det och senare kaffe. Undet kaffe rasten så kom det upp att vissa hade varit med på journalfilm. Även min dotter har ju varit med på film med den gamla blå 940:n sa en av lärarna, det var när Millenie- filmen spelades in i Uppsala under hösten, och för det hade dottern fått 500:-, "då tycker jag att jag kan få lite av det" sa den penninghungrande bilskojaren, "det var ju jag som såg till att den blev besiktigad". Men jag talade om att bilen var med på film innan den kom in för genomgång.

 

Den här bilskojaren ger skolan dåligt rykte eftersom det blir backjobb på backjobb när han skall visa sig på styva linen och smickra både hit och dit, snabba jobb men slarviga jobb, och det är eleverna som skall LÄRA sig skruva, det är ingen verkstad.

 

Hur gick det då med min bil? Det var bara ena delen av bromsoket som gick att lufta den andra nippeln släppte inte ut en droppe inte ens om man tog bort hela nippeln. Vem som gjorde jobbet det är det väl ingen tvekan om, samma bilskojare som på lunchen satt och frågade ut andra lärare hur det går till att exportera begagnade bilar till Finland. Jag har stor lust att ta ut ett nytt bromsok och debitera bilskojaren, för hans slarv, och inköp av skit från skroten, har kostat mig en hel del både i pengar men även i onödiga besvär, Jag skall ta det med den riktiga läraren i morgon.

Av jan Eriksson - 9 januari 2011 17:31

Då har sista ledigheten passerat och i morgon är det arbetsdag igen.

 

Hur har då den här veckan varit? Det har varit en del snöande om man får säga så, men nu töar det så att det är rena skridskoisen på gården.

  

så här såg det ut på baksidan i början av veckan.

 

Jag har också fått en spekulant på min gamla gitarr/sångförstärkare, fyra ingångar 150W

  

 

I dag har det varit framskottning av sonens bil så att vi kunde komma åt batteriet, den har ju stått drygt två månader så batteriet var helt slut, dock så startade den med hjälp av ett annat batteri, nu står ett av dem på laddning.

 

Jag har varit en snabb tur till Västerås det var ett par bekanta som undrade om jag kunde skjutsa deras dotter från Heby till Västerås och det tyckte jag väl att jag kunde göra.

 

Massor av hockey har det blivit i TV-soffan eftersom det har varit Junior VM. 

 

Förbereder nu morgondagen, matdosan är packad, klyftpotatis och gratinerad falukorv.

 

Jag skall också få min bil fixad efter det att "Bilskojaren" hade bytt vänster bromsok, ett ok som kärvar så det blev ombesiktning. 

Ovido - Quiz & Flashcards