Alla inlägg under april 2010

Av jan Eriksson - 29 april 2010 22:21

Vaknade nä jag slog upp ögonen fem över sju, det är ju då bussen lämnar Vittinge. Inte mycket annat att göra än att leta reda på numret till läraren jag jobbar med, och ringa och säga som det var. Det var OK jag skulle ju bara bli en halvtimme eller så försenad. Snabba ryck, på med kaffe, in på WC, en snabb rök på balkongen och sen fram med matlådan. Dricka kaffe vid datorn en snabbis. Då kommer ett SMS det är en annan assistent som meddelar att han är sjuk, ringer läraren att det är ändrad dag för mig och ställer tillbaka matlådan. Dags att gå till bussen. Kommer dit i god tid. När jag sen sitter på bussen så kommer det ett nytt SMS eleven är också sjuk.  Ett nytt samtal tlll läraren =) Då var matdosan i kylen och någon pedagogisk lunch skulle det inte bli.

 

I skolan var det lite dagenföre stämning alla elever bara planerade hur dom skulle festa först i kväll "Kvalborg" och sen i morgon, först skulle dom dricka öl därefter forsränningen för att sen fortsätta att dricka, man kan bara sucka.

 

På eftermiddagen kom en tjejkompis till tjejen som går i klassen, då kom fjortis och blöjraggar fasonerna fram hos några av killarna, drar man ner byxorna så långt att det ser ut som ett Cykelställ i bak och fjantar runt med toapapper medstoppat då undrar jag på om unga i dag är mogna. Inte gjorde vi så löjliga saker för att impa på tjejer. Visst busade vi också men det var på helt andra grunder.

 

I postlådan i dag var det ett brev från kriminalvården, ja jag skall inte skrämma er, det är angående att jag har blivit tillfrågad om att ställa upp som lekmannaövervakare för en gammal elev.

 

På kvällen dök en mycket trevlig vän upp på nätet =) så det blev prat och spel.

Av jan Eriksson - 28 april 2010 22:15

Detblev en dag då inte särskilt mycket hände. Först var det att hjälpa till på lektionen i svenska. Det var egentligen det enda elevarbete jag skulle ha en sån här onsdag.

Jag var in till mattelärarna och anmälde mig till avslutningsresan, som kommer att gå till Skokloster men det är ju et tag dit fortfarande. Sen blev det att försöka få tag i en lärare för att överlämna ett meddelande, kollade alla språn och skrymslen han kunde tänkas att häcka i, men jag fick ge upp. Bestämde mig för att äta lite mat, och där sitter han och äter, det finns möjligheter att gå om varandra när det är två trappor som går till lärarrummet. Jag åt och passade på att svara på mailet jag fick redan i måndags, det gäller en gammal elev. Sen hände något som väldigt sällan sker, det ringde på min gamla mobil, och det var den gamla eleven, hörbarheten var en etta så jag bad honom att återkomma när jag har fått besked via mail. Sen fortsätter jag att prata med läraren och tro det om ni vill men då ringer min nya mobil, och det är en som jag skulle ha träffat i Heby på eftermiddagen som ringer och meddelar att hon är sjuk. Två samtal samma lunch =) >Sitter kvar och går igenom lite elever för att sen ta mig till bussarna på stan. Sitter och slappar på bussen, då ringer det igen, den här gången är det sonen som vill att jag tar ut lite matpengar till honom.

Kvällen blev seg för det fanns inte många att bråka med på nätet, däremot så hann jag göra två CD-skivor till en elev.

Nu har jag SMS-at lite fram och tillbaka till en mycket trevlig vän. så det är dags att sova.

Av jan Eriksson - 26 april 2010 21:04

Den här dagen började ganska tidigt på bilprovningen i Uppsala, det var ombesiktning av min bil. Inga problem den här gången och efter fem minuter så fick vi backa ut ur lokalen, man behöver ju int eupp på lyften för att kolla ljusinställningen. Åkte eller rättare blev skjutsad till skolan, sonen skulle ha bilen till jobbet och han börjar ju mycket senare. När jag sen var ut för att röka så ringer en lärare och undrar om jag kan kolla på hans skrivbord efter en sak, tyvärr så kunde jag inte hjälpa honom, och jag skulle ju släppa in eleverna också. Det var ju så att undervisande lärare hade förvarnat om sen ankomst. Ja eleverna kom och jag skickade dem att byta om för "arbete". Det fattades bara två elever i morse. Man fick skruva på !"japanaren" och det gick riktigt bra, men en plåt visste man inte var man skulle passa in, det var ju inte de här eleverna som skruvade bort den. ett annat gäng började med ett vattenpumpsbyte på en liten Ford, medans det tredje gänget fortsatte med en Volvo, och handbromsen på den. Dags för lunch nu då.

På lunchen ringer det en kvinna som presenterar sig och talar om att hon ringer från frivården?? Det var en föredetta kurator som ringde med anledning av ett straff som min gamla elev skall avtjäna, ved det rör sig om är en väl förborgad hemlighet. Jag bad henne att skicka ett mail så jag kunde läsa mig fram till vad det skulle innebära att vara lekmannaövervakare. Sen skall jag till SOC i Heby på onsdag för jag har ju anmält intresse av att vara kontaktperson också, nu kör det ihop sig.

 

Eftermiddagen började som förmiddagen slutade. Men det hände en insident också, en pallbock knäckte ett oljetråg på en kundbil, det blir för skolan att byta det också ingen billig reparation, bara tråget kostar runt 3500:-, men det värsta är att det inte finns något att få tag på från Ford.

Japanen blev klar men saknade kraft i batteriet så den ställdes på laddning. När sen en lärare startade den så fungerade alla växlar och även diffarna :) Det är bara lite justering av kopplingen som behövs.

 

När jag skulle åka hem så stog det en tungbärgare och jobbade med en länstrafiksbuss. Det verkade som att luften hade gått ur den , framvagnen var väldigt låg. Hur det gick det hann jag inte se.

 

Här hemma blev det att göra lite pannkakssmet, och sen gräddning av dem.

 

Hur var då söndagen??

 

Det var lungt, lite tvättstuga och matlagning. Men det var tyst och ensamt på MSN eftersom en av mina vänner inte fanns på plats. Till kvällen så blev det iaf lite betapet.

Av jan Eriksson - 24 april 2010 22:46

Ibland så måste man åka och handla lite diverse så färden gick till Heby, samtidigt var det meningen att jag skulle hämta ett paket i Morgongåva. Vi kom till Heby och in på tobaksaffären, men när sonen skulle använda sitt kort så ville inte maskinen godkänna köpet, och vid nästa test så tog den inte ens emot kortet. Ja vi fick gå till uttagsautomaten då. Inte fungerade det där heller automaten spottade ut kortet. Vad skall man då göra?? Jo vi åkte hem igen, och förde över pengar på mitt kort. Jag passade också på att ta med avin som jag glömde tidigare. Heby nästa, men den här gången så tog jag ut pengar så att vi kunde handla på COOP, vi fick det vi skulle ha. Tobak det handlade vi på OK. Nu var det dags för hemfärd. Den här gången när vi passerade Morgongåva då kom vi ihåg att stanna för att hämta paketet.

 

Väl hemma så blev det lite kaffe innan ishockeyn började. Skam att säga att jag sov under period två =) Men spänningen kom ju inte förrän i mitten av tredje och förlängningen. Jag gillar att det blev HV71 som fick sitt fjärde SM-guld.

 

Det blev ingen riktig lagad mat i dag för sonen känner sig inte riktigt frisk och därför är han inte hungrig på mat.

 

Vad var det i paketet är det säkert någon som undrar? Jo det var en ny box till min TV, och på den skall man visst kunna spela in också, ja det visar sig då det.

Av jan Eriksson - 24 april 2010 11:47

Vaknar upp

stirrar

klockan visar

 

06:28

 

stress

kommer att missa bussen

letar i minnet

var har jag numret till jobbet?

Pustar ut!

Det är ju lördag.

Somnar om

vaknar lugn 09:45

Av jan Eriksson - 23 april 2010 20:24

Det är hög tid att sammanfatta slutet av veckan.

 

Onsdag:

Det var en lugn dag i skolan och här hemma blev det inte heller så mycket gjort annat än att kolla hockey på kvällen.

 

Torsdag:

 

Det blev en hel del meckande för eleverna, så nu är man på gång med kopplingsbytet på den lilla lastbilen. Det var visst ett möte om elever som jag "missade", kanske mest för att för min del är det bara ett möte man sitter av. Kvällen innehöll hockey igen =).

 

Fredag:

 

En stressad lärare ringde och undrade om jag kunde släppa in hans elever i en sal så dom kunde vänta in honom där, klart att jag kunde göra det. Själv hade han fått vända för att lämna ifrån sig en nyckel till huset, det är separation och husförsäljning på G där. När jag kom till den anvisade lektionssalen så fanns det redan en lärare där som hade lektion, jag träffade iaf en elev som skulle ha den lektionen jag skulle öppna till så jag pratade med henne och förklarade att deras lärare var på ingående. Jag gick och öppnade åt de vanliga eleverna, men först så skickade jag dem att byta om det var ju skruvardag. Det saknades en hel del elever den här dagen, men dom som var där jobbade ganska bra, men dom är slarviga med verktygen. Vid förmiddagskaffet var vi in till grannverkstaden, där kom en av lärarna som är nybliven pappa och bjöd på cigarr, det blev många som gick utanför staketet och blossade på varsin ganska grov cigarr, när vi står där och blossar så kommer programrektorn travandes, hon skulle prata jobb (det är ju rökförbud för anställda undet arbetstid, man får bara röka i samband med lunchen). En del elever skulle ha lite kompletterande undervisning efter lunch så dom försvann i samband med lunch. Nu tror ju jag inte att alla som skulle vara på den lektionen gick dit, det borde ju vara i deras intresse om dom skall lära sig något. Själv så skulle jag inte heller vara med på eftermiddagen då jag hade lovat bort mig som skrivvakt. Till den skrivningen kom det förvånandsvärt många elver och dom skrev under tystnad, när alla hade lämnat in så tog jag med mig proven till det lärarrum där jag hade hämtat dem tidigare i veckan. Jag tog lite personalvård dvs en promenad till centralstationen. Buss hem och eftermiddagskaffe blev det också.

När sonen kom hem så ville han ha hämtmat, vi kom överens om att testa hur maten är i grannbyn (Järlåsa), jag blev besviken, dålig service, trång väntplats och när man väl kom hem så var det dåligt friterade pommes inte ens såsen var det någon fart på. Rekommenderas inte.

 

Nu sitter jag och gör mig beredd på att spela lite Betapet, men först så skall jag ta och brygga lite kaffe.

Av jan Eriksson - 19 april 2010 23:19

Jag vaknade till en härlig morgon, minus en grad och solsken.

I dag var det skruvardag för eleverna, och det gick väl lite sådär, alla är väl inte motiverade. Jag förstår mig inte riktigt på den här klassen för det påminner lite om "Tio små negerpojkar" Efter första pausen, kvart över nio,försvann den första eleven, sen fortastte det med att två försvann i samband med lunch. Till sist så försvann det två eller tre i samband men eftermiddagsrasten. Det är ju i grund och botten deras problem.

 

Jag var iaf kvar hela dagen =). Resan hem gick bra, men vi mötte både regn och snö i små doser. När jag kommit hem och plockat igenom post och annat så somnade jag, vad som var värst var att batteriet i mobilen också somnade, så väckningen fungerade inte, så jag sov i tre timmar.

 

Hockey på TV där HV vann i fjärde perioden.

 

Sonen blev jag lite orolig för eftersom han inte hade kommit hem när klockan var åtta, men sen fick jag förklaringen, dom hade måst jobba över, det var nya maträtter och nya maskiner man körde in i dag.

Av jan Eriksson - 18 april 2010 21:25

Lördagen den bara försvann, vaknade sent och sen var det bara att fixa lte mat innan det var dags att kolla ishockey på TV. Matchen gick som jag ville så nu är det 1-1 i matcher. Maten som serverades var något emellan pytt i panna och skomakarlåda, och till det blev det en öl.

Resten av kvällen ägnades till samtal på MSN och spel på betapet. Jag vann lite och förlorade lite precis som det skall vara.

 

Söndagen började med lite sovmorgon, sen en resa till Morgongåvad, där det blev matinköp, men också en sväng till mitt förråd, som jag har där. Jag skulle kolla efter en förstärkare och ett par högtalarlådor, men km hem med lite flatstift och fem amatörfilmer =) Det finns mycket udda prylar i det förrådet.

Ovido - Quiz & Flashcards