Alla inlägg den 19 mars 2010

Av jan Eriksson - 19 mars 2010 20:08

Nu har jag skrivit så många gnälliga bloggar så att det är dags för en positiv.

 

Torsdagsmorgonen började med att det hade snöat, men det var sån där blöt snö som tar med sig av den gamla.

När jag sitter på bussen till jobbet så ringer programrektor, och talar om att jag måste ta hand om en elev vars ordinarie assistent har blivit sjuk (eller något åt det hållet, jag hörde något om att han hade blivit bostadslös)

Jag möter upp eleven i idrottshallen, där sitter han och snorar, han är förkyld och bör inte vara med på idrotten. Han och jag går till biblioteket, och han gör sina instuderingsuppgifter till körkortskursen. Det är en seriös elev. Nästa lektion skulle ha varit "Data" men där var läraren sjuk. Kanske dags att äta mat nu, och eftersom eleven har epelepsi får assistenten pedagogisk lunch. Den här dagen valde jag det vegetariska alternativet pannkaka. Ny väntan på biblioteket, den här gången bara slappa. När vi sitter där så kommer det några klasskompisar som meddelar att dom har lyckats övertala läraren att dom skulle få hemstudier för att inte behöva ha två timmar håltimme. Det var inte bara ett rykte utan även den här eleven kollade och fick sin läxa, den gjordes sen på biblioteket. Nu då, halv tre på em då skulle det äntligen bli lite lektion. Den här gången trafikkunskap, en lektion där läraren rantade in och ut ur klassrummet den första halvtimmen, för att sen berätta att alla som inte hade rester kunde få gå hem för den lektionen, och inte hade min elev några rester. Det blev en dag med massor av väntan som gjorde mig ganska trött.

På kvällen blev det att se Brynäs mot Djurgården, i mina ögon vann fel lag.

 

Nu till fredagen då.

Den började med en lektion i svenska som sen följdes av en i engelska, här skulle dagen ha varit slut, men killen hade en skrivning i trafikkunskap som han skulle göra. Sem tur var hann jag på läraren för han hade glömt av det, och var på väg att ta lunch. När jag då pratade med honom, så kom han med ett sorgebesked, en av eleverna i klassen finns inte mer, vad när och hur vet jag inte i dagsläget, det fanns ingen information på lärarsidan av skolans webb.

Nu fick eleven skriva sin skrivning därefter var det hemgång. Den här eleven väntade alltså i stortsett hela dagen i går och gjorde prov efter lektionerna en fredag! Det kallar jag studiemotiverad, och jag får väl lägga till att han kan aldrig få ett körkort på grund av hans epelepsi.

 

Den här dagen var jag också kallad till ett "möte" i Stockholm, men jag sa ifrån mig det, det skulle vara allt för påfrestande.

Ovido - Quiz & Flashcards