Alla inlägg den 16 mars 2010

Av jan Eriksson - 16 mars 2010 22:15

Måndagen är ine mycket att orda om, det var ju studiedag så jag satt av några timmar i utbyte mot frukost och lunch.

 

Tisdagen då?Den började som vanligt att eleverna och läraren inte kommunicerar med varandra. Sen letede jag efter en elev innan jag satte mig för att ringa ett samtal. När det var dags för klassen att ha lite fordonsteori, så blev det en liten läs och skrivövning. De flesta hämtade sina böcker och även pennor, men en kille satt bara och tittade (han som inte har någon drivkraft) ja han fick inget gjort de 45 minuterna, nu var det dags för mat. Jag gick upp på "Loftet" ja vårt samlingsrum heter så. Mat och kaffe.

Sen fortsatte lektionen, och då kom "grönsaken" och frågade om jag hade en extra penna som han kunde låna. Att det finns pennor att köpa i Caféterian hjälpte ju inte för två kronor det hade han ju inte. Ja han fick låne en penna av mig. Eleverna behövde en bensträckare, vem ser jag då stå och köpa kaffe i automaten?? Rätt gissat! Sen kom han inte tillbaka något mera den här dagen.

I klassen finns det en tjej och hon hade varit till skolsyster för den kontroll som görs i ettan. När hon kom tillbaka så visade hon att hon hade fixat AM-körkort (traktorkort), en av killarna kom då med kommentaren - tjejer kan ju inte köra. Tjejen i klassen, som tidigare har varit mobbad, tog mycket illa vid sig och gick heltsonika därifrån. Jag var vid tillfället ensam med eleverna så jag kunde inte agera direkt, men så fort läraren kom så bad jag att få prata med honom i enrum. Där gick jag igenom scenariot, och vi beslöt att hämta ut eleven. Han fick en moralpredikan , men han ansåg att han bara hade skämtatn något som vi inte tog som ursäkt, han fick skicka ett SMS till tjejen och be om ursäkt. Jag bad sen att få hennes nummer, och när jag ringde upp så var hon mycket ledsen, så jag sa till henne att jag skulle komma ut och prata lite. Vi gick till rökrutan, efter en stund så hade hon lugnat ner sig, men hon ville inte gå in i lektionssalen igen i dag. En killkompis till henne gich med in i klassrummet och hämtade hennes böcker. Jag hoppas att den här killen fick något att tänka på, och att han framöver tänker först och pratar sen.  Jag kommer aldrig att acceptera kränkningar.

När jag kommit hem skrev jag ett mail som har legat och gnagt länge. Det har att göra med en sak som hände för ett och ett halvt år sen, men det gäller inte mig utan den eleven jag hade i fyra år, jobbigt är det iaf, mera kan jag inte berätta på det här stället.

 

Kvällen innehöll både spel via datorn, men också bandy på TV.

Ovido - Quiz & Flashcards