Alla inlägg under februari 2010

Av jan Eriksson - 14 februari 2010 20:41

Solen har varit på sitt bästa humör i dag så det har varit takdropp och den har även jobbat fram lite asfalt:)

Vad har jag gjort då? Jag har diskat, lagat mat, varit ut med sopor, diskat igen, spelat lite betapet och farmat. Sen var jag ner i källarförrådet och hämtade en massa böcker, det blev 20 små kartonger, nu ligger det böcker överallt =)

Lite har jag lyssnat på OS via radion samtidigt som jag spelar betapet.

Förberedelser inför morgondagen har jag också gjort matdosa, rakning mm.

Av jan Eriksson - 13 februari 2010 15:14

Det blev en innehållsrik dag i skolan, eleverna skulle lära sig bilel, och det är ju inte så lätt när man har noll koll från början. Vissa jobbade riktigt bra men körde ju fast när deras resonomang inte ville ge resultat. Två elever vinkade till sig mig och började ställa en massa frågor, men min vana trogen så gav jag dem inga svar utan bara ledtrådar så att dom skulle komma vidare. Efter ett tag undrade den ena eleven varför jag inte hade läst till lärare. Dom blev klara vid halv två, och när läraren hade kollat av svaren så fick dom ta helg, gissa om det blev aktivitet på resterande elever.

 

När jag kommit hem så ringde min granne han ville ha hjälp att få fart på en skrivare till en dator, ja det var inte jag utan sonen som skulle fixa det    naturligtvis så följde jag också med och under tiden sonen fixade med dator satt jag och grannen och tittade på TV. Han bjöd också på ett par starköl och två rediga glas med Jägermeister. När datorn var fixad gick vi hem, jag hamnade vid min dator med lite betapet och nog märktes det att jag hade tagit lite starkt men inte värre än att jag vann tre av fyra spel.

 

Det här dygnet började med att jag vaknade till lite strax innan klockan var sex, och jag tänkte tat jag kunde lyssna på sexnyheterna, men jag hamnade mitt i den delen av OS-invigningen när man tände elden, lyssnade på det och somnade om.

 

Väl vaken på riktigt så blev det frukost, kaffe och macka. Senare så var vi iväg och handlade lite att äta, det skall bli någon typ av köttfärssås med spagetti. Såsen görs med varm gaspattcho där jag först har i köttfärsen och sen pastan, det går säkert att äta.

 

Om det händer något mera i dag så får jag väl uppdatera eller berätta om det i morgon.

Av jan Eriksson - 11 februari 2010 19:40

Det var en sån där torsdag då det var arbetslagsmöte. Det började mycket trevligt då det var uppdukat med både kaffe och tårta, en lärare har ju blivit pappa   . Men det fanns annat som skulle avhandlas. Ett förslag finns att Bolandgymnasiet och Jällaskolan (jordbruk) skall slås ihop på ett ställe en mil utanför stan. Vinsterna med det skall vara att renoveringsbehoven som finns på båda skolorna då skulle försvinna eftersom man skall bygga helt nytt. Men det verkar inte som att man har tänkt på nackdelarna. Det kommer att bli Uppsala Praktiska Gymnasium, men var tar integreringen vägen och allt tal om mångkultur när man slår sönder en fungerande skola där det finns allt från "skitiga" bilmekaniker till klasser som inriktar sig helt på teater, dans, och även mode och design? Det är också planerat att det skall vara No inriktade klasser. Försvinner skolan till en plats en mil utanför stan så lär elevunderlaget minska drastiskt, ingen vill först pendla fyra fem mil till Uppsala för att sen hamna på en ny buss och åka ytterligare en mil rakt ut i spenaten.

 

Det som känns sämst med förslaget är att det kommer från en politiker med invandrarbakgrund och i de kretsarna brukar man vara snabb med att framhålla att det skall vara mångkulturellt och integrerat. Sen tycker han även att det är ju bra om de som går lantbruk får lära sig att snickra och köra lastmaskiner. På det svarade en av lärarna -"Det är inga hobbykurser vi håller på den här skolan"

 

För övrigt så fick eleverna en vikarie i dag som verkar ha fått fram budskapet med el. Det var även en föreläsning om FN insatser som Sverige deltar i, vi är ju en av FN-förbundet acrediterad skola.

 

Sen måste jag ju berätta att i går så tog jag en kaffepaus på en grill och det blev kaffe med semla till det facila priset av 25:-

 

Av jan Eriksson - 10 februari 2010 21:21

Det första jag gjorde i dag var att ta tre elever ner i källaren så att dom kunde göra sin svenska. När dom fick rast så försökte jag kontakta den andra killen, men utan resultat. Upp på biblioteket med en elev han skulle göra lite engelska i ett datorprogramm. Sen var det slut med specialuppdrag. Matdags för min del då. När jag sitter där så får jag reda på vem som skall ha klassen i morgon och på fredag. Jag fick också reda på att jag kanske skulle vara skrivvakt på em, läraren är sjuk men skulle ringa mig.

 

Början på eftermiddagen använde jag till att kolla mail mm, sen efter det att jag eventuellt skulle ha suttit vakt så fick jag kontakte med den som skall vikariera i morgon. Jag passade på att berätta hur dom låg till efter provet dom gjorde för 14 dagar sen. Det blev också snack om att jag får öppna och starta i morgon för läraren är upptagen första halvtimmen.

 

Klockan tre lämnade jag skolan och kvart över satt jag på bussen som går hem.

 

Kallt och snö både på morgon och kväll men solen var framme mitt på dagen.

Av jan Eriksson - 9 februari 2010 22:29

Den började med att läraren kom med en massa papper har han glömt att jag inte jobbar åt honom på tisdagsförmiddagar? Jag talade om att jag hade fullt upp med att ringa bland annat. Det var ju den speciella eleven jag försökte få kontakt med. Sin egen mobil svarade han inte i men jag ringde hemnumret och där svarade en trött pappa att han inte visste om sonen var hemma, för han hade själv nysss vaknat, och lämnade över till sonen. Han sa att han var sjuk, men efter lång övertalning så skulle han väl komma till sin tid hos kuratorn. Jag tog och kollade min mail och lite annat sen åt jag min lunch för klockan halv elva hade jag lovat att ringa eleven igen.

 

Mär jag försökte ringa fick jag inget svar, så jag tog och använde tiden till att prata med kuratorn om hans problem i stället och det var nog väl använd tid det är ju så att kuratorn är ny på skolan och känner inte till honom.

 

Sen var det bara lite kvar av elevernas lunchrast. Efter den var jag med på verkstaden men tyvärr så hade minst två elever försvunnit som hada varit där på fm :( Det är två som har det jobbigt med läsämnen men vaekar inte bry sig om att göra så mycket på de andra lektionerna heller, enligt "läraren" har dom straffat ut sig men så kan man ju inte säga, det är en del av hans uppgifter att göra så att dom trivs. Jag blev lite sur på honom när han inte kunde inse att det är skolans(högstadiet) som skall lära eleverna att det ställs andra krav när man kommer upp i gymnasiet. Hans inställning är att det är föräldrarnas, men det kanske inte är alla föräldrar som som själva har den pedagogiska kunskapen att kräva från skolan att det skall vara läxor. Många föräldrar har kanske inte pluggat efter grundskolan utan har i stället jobbat heltid och varit trötta när dom kommer hem. Att då gå på alla möten och ställa krav på pedagogerna det är inte lätt eftersom det är akademiska frågor och då skall ingen simpel arbetere lägga sig i.

 

Jag får väl erkänna att jag läste ju inte heller några läxor fast jag hade, men i stället följde jag med på lektionerna, jag har ju alltid haft ett bra minne. Det förvånade en gammal lärare som jag träffade när jaf var skolvärd i min gamla skola, jag frågade honom om en bok han hade läst lite ur när jag gick i åttan =) boken handlade om Einsteins relativitetsteori, läraren gav mig boktitel och författare sen lånade jag den via biblioteket =)

 

Av jan Eriksson - 8 februari 2010 22:33

Det blev en ganska innehållslös måndag. Jobb i klassen till tio sen sökande efter den där eleven. Jag ringde och fick svar, men han mådde inte bra så han kskulle inte komma till skolan, och det är inget fysiskt som plågar honom. Jag tog kontakt med kuratorn och bad henne att ringa upp honom för att prata lite, vilket hon lovade att göra. Då var det bara att ta sig tillbaka till klassen igen och "piska på dem lite". Efter lunch fortsatte det i stilla lunk.

Kvällen här hemma innehöll lite hockey och lite spel.

Av jan Eriksson - 7 februari 2010 20:22

Det var en vacker söndag som jag vaknade till.  Kaffe var ju ett måste innan jag letade reda på långkalsongerna och de varma sockorna för här skulle det bli en tur till Morgongåva för att titta på isracing. Först så var vi till Heby för att handla lite och ta ut riktiga pengar för där uppe på Fredrikshov  tror jag inte att dom har kortläsare =)

 

Solen sken när vi smög upp efter den smala vägen, det var inga problem att få parkering och biljetter det hade jag redan fått helt gratis av en elev i skolan. Innan första heatet så presenterades lagen med namn och lagtillhörighet.

 

Då var det dags för första heatet och motorerna drogs igång, vissa spottade och amattrade men efter en stund så gick dom rent.

Att det går fort det märker man när man är på plats hastighetan i slutet av rakorna är upp emot 100 km/h och sen svänger dom bara genom att lägga ikull maskinerna. Bromsar finns ju inte heller.

 

Några glömde eller kunde inte svänga så dom parkerade i snödrivorna. En lite allvarligare olycka inträffade efter halva matchen, när alla hade fått sin korv och sitt kaffe,  det var två som krokade ihop i utgången av startkurvan. Olyckan var så pass allvarlig att ambulansen fick åka ut, efter ett bra tag så kunde tävlingen komma igång igen, läkaren hade undersökt föraren och det var "bara" köttsår.

 

Då tjugo heat var avklarade var det bara att styra kosan hemåt igen, tänk att det kan vara så skönt att få ta av sig skorna och sätta sig och dricka en kopp kaffe.

 

Senare blev det mat också men bara snabbmakaroner och stekt korv.

 

Kvällen avslutades med att jag kollade på nätet hur det skulle gå för Almtuna och det gick bra dom vann mot AIK, senare så blev det farmning och betapet. En matdosa hann jag med att göra också så att jag slipper svälta i morgon.

 

Jag skulle ju förklara varför man ,åste laga mat.

 

Jo jag såg en annons under säljes:

 

Mattrasor och det är väl mat som skall lagas =)

 

 

Av jan Eriksson - 6 februari 2010 18:05

Fredagen var en ganska bra dag även om den hade sina sidor. Det första jag gjorde när jag kom till skolan var att fråga en elev om han visste att det inte skulle bli några speclektioner, det hade han inte hört något om eftersom han inte hade haft sin mobil på så att han kan bli informerad. Jag sa iaf till honom att jag skulle hämta upp honom efter lunch så att han skulle kommatill sin lektion i engelska och det var ok. Dags att dra sig till den andra klassen en stund då. Dom jobbade med några bilar, mycket koll inför besiktningar. Klockan elva skulle jag vara på en EVK men innan dess så skulle eleven föras till sin engelska. Jag kollade i caféterian men ingen där, jag ringde men inget svar så jag tog och sökte upp läraren och då berättar han att hen och eleven har gjort en deal, eleven skall studera via dator på onsdagar eftersom läraren inte har plats på fredagar, Hade inte eleven kunnat öppna truten och sagt det redan på morgonen????

 

EVK`n var lugn och stillsam och eleven skall göra en nystart på måndag hoppas att han klarar det nu.

 

Eftermiddagen var med elever och det blev även lite fika innan dom fick gå hem.

 

Jag åkte också hem och åt lite innan jag tog en powernap. Kvällen började sen med en pizza för att sluta med några betapetspel.

 

Lördagen började mycket lugnt men sen satte jag igång med att städa lite i köket innan det var dags att smutsa ner spisen igen jag lagade pannkakor och det brukar ju gärna bli kladd på spisen då. Nu sitter jag och väntar på att det skall börja på TV, ja inte melodifestival utan hockey i första hand.

Ovido - Quiz & Flashcards