Alla inlägg den 2 februari 2010

Av jan Eriksson - 2 februari 2010 20:32

Måndagen var en dag som bara försvann, jag hade ju mitt vanliga jobb att göra men första killen som skulle till sin speclektion han hade ringt och meddelat att han skulle till läkare på fm så honom blev det inget arbete med så jag tog mig an nästa, som inte kom eller svarade i mobilen. Däremot fick jag ett samtal det var specläraren som helt plötsligt kom på att hon skulle till läkaren på em, jag gick ner till henne och skaffade mobilnumren till "De fyras gäng" sen upp på lärarrummet för att ringa runt, en av eleverna träffade jag ju direkt i caf´+eterian. En svarade på första ringningen och han blev glad för han hade missat skolbussen på morgonen och det går bara en då blir det svårt när båda föräldrarna jobbar. Då var ju mitt elevarbete avklarat för den dagen.

 

När sonen kom hem på kvällen berättade han att han hade gjort en 360 med min 360 och att det var något som skrapade. Vi tog en tur men jag ansåg att det var inget allt för allvarligt, men när jag låg och skulle somna så beslöt jag att jag skulle ta in bilen till jobbet redan på tisdagen, så att den skulle få stå och tina upp under natten för på onsdag så skall det skruvas på den.

 

Eftersom vi redan har kommit in på tisdagsdygnet så är det bara att fortsätta. Jag var ute i god tid för jag kom ju på att det var ingen som ställde om timern till motor och kupé värmare. Lite hade den hunnit att gå så det behövdes ingen skrapning. Seg och kall bil så jag tog det lilla lugna och det gillades ju inte av de som redan hade fått upp flåset i sina bilar, strax efter en uppförsbacke kom den första omkörningen samtidigt hoppar det ett rådjur över vägen jag hann se det men jag är inte säker på att han som körde den omkörande bilen gjorde det, ja rådjuret klarade sig. Senare, efter en mil eller så så hör jag det skrapande ljudet men det går över. Jag kommer fram i god tid till jobbet så att jag hinner prata med den läraren eleverna i "min" klass skall ha i morgon.

 

Jag letar efter den lite speciella klassen men han dyker inte upp, skönt att det är en EVK på fredag. Jag tar och hjälper till på teoriundervisningen i stället på förmiddagen. Lunchen bestod i en varm sallad, majs, snabbmakaroner och stekta kasslerstrimlor. När jag ätit sitter jag och pratar lite, samtidigt kommer rektorn för karraktärsämnet och det blir en massa snack om lärarnas situation nu när två stycken är hemma för vård av barn respektive pappaledig, det har fötts tre barn den senaste veckan =). Då kommer frågan om vad jag gör i morgon och jag berättar att jag kommer att vara med i FP1G som klassen heter. Då kan Du hjälpa M istället för han är ensam med två klasser. Jag har inget emot att hjälpa till i andra klasser men är tveksam om det är rätt, och mycket tveksam till vad facket säger inte mitt utan lärarnas.

 

Ner i källaren igen för att vara med på matte. På väg dit passerar jag platsen där elevvårdarna sitter och en lärarinna ropar Janne, jag stannar upp och får då frågan, ja först omskriven. Hon berättar att hon skall ha en klass som skriver klockan halv tre, klockan är nu tio i två, och den som har lovat att sitta vakt är sjukanmäld. Jag tänker snabbt igenom eftermiddagen och svarar att jag kan sitta vakt åt henne. Ner i källaren och hjälpa mattekillen igång så att han sen kan räkna lite när jag drar två trappor upp. Det är en fordonstvåa som skall skriva lite, dom skall också skriva upp sig så att läraren vet vilka som var där. Siat av alla minst fem minuter efter alla andra kommer en kille, och eftersom dom skall skriva sina namn är jag ju nyfiken på vem han är. När han skrivit sitt namn PC så ber jag honom att hälsa till sin bror KC, han tittar konstigt på mig men när jag berättar att jag jobbade med hans bror i tre år när jag var elevassistent i en Aspergerklass. Ja just ja sa han och log, sen frågade jag vad hans bror gjör nu, han är datortekninker trodde Du något annat.

 

Nu var det dags för mig att kolla om min bil skulle få plats inne det skulle den nog om bara en liten grön Peugeot flyttades ut och den skulle ut bara läraren hade klarat av sin lektion. Undet väntetiden så pratade jag med den läraren som skall ha FP1G i morgon. Jag berättade att det låg en "arbetsorder" på katedern i en verkstadshandbok. Hur det skall bli med att byta bromsskivor det visar sig, jag vill ju ha bilen hem också, men berättade att skivor och nya bultar fanns i baksätet. Ut med den gröna och in med den röda sen så var det hemgång. Väl hemma så somnade jag i TV-soffan =)

Ovido - Quiz & Flashcards