Alla inlägg den 31 maj 2010

Av jan Eriksson - 31 maj 2010 21:18

Det blev en tidig morgon eftersom sonen skulle på en kurs i UpplandsVäsby, det är truckutbildning han skall få i alla fall den teoretiska biten. När han åkte hemifrån visste han inte var kurslokalen låg. Jag åkt eint emed så tidigt utan jag tog bussen som vanligt klockan 0705. Det var gott om plats på bussen det märks att det snart är skolavslutningar.

På väg upp till lärarrummet så ringde sonen han hade inte fått kontakt men sin arbetsgivare men efter ett tag så löste det sig med mobil och dator med mobilt nät.

Jag ringde hyresvärden för att åter igen klaga på de som kastar ut mat till rävarna. Han lovade att han skulle tala med dem, men jag tycker att det skall skrivas ett brev även i det fallet, kanske med hot om vräkning.

Sen kommer arbetslagsledaren och berättar att den lärare jag jobbar med är sjuk. Det blev att t ahand om hans elever pricka av dem och ge dem hemarbete. Den andra läraren svarade att han höll på att flytta? Själv hade jag tänkt att skruva lite på min växellåda, men alla verktygsskåp är ju låsta och den som har nycklarna det var han som var sjuk.

 

Jag tog och drack förmiddagskaffe innan det var dags att hitta eleven som skulle göra sitt matteprov, han dök upp i tid och jag lämnade över honom. Samtidigt så berättar spec-läraren att dom skall gå till det ställe som han skall börja på till hösten.

En ny tur till lärarrummet och sen var det dags att äta lite, när jag passerade "rökrutan" så träffade jag den eleven och en till, jag frågade hur provet hade gått "dåligt" fick jag till svar tillsammans med ett flin. Det var gott med mat men man kan inte äta där varje dag.

När jag hade ätit så var det dags för lektionen i svenska, ingen av de fyra elever som skall vara där kom. Jag pratade med läraren och berättade att J hade träffat D, och att dom troligen hade dragit. Att han sen skulle och titta på ett annat ställe efteråt gjorde ju inte saken bättre.

 

Jag tog lite paus med andra elever innan jag smög ner till busshållplatsen på stan gissa vilka som dök upp där tillsammans med ytterligare en kille som ofta är borta.

Skall det behöva vara på det sättet det undrar jag. Skolan gör allt för att hålla honom kvar och föräldrarna tror att han har förmågan att klara gymnasiet. Har dom inte sett vad det är som händer??

Även den här kvällen har "rävfarmaren" kastat ut bröd och det sker allt som oftast i åttatiden. Så om dom har fått en tillsägelse eller inte det vet jag inte.

På kvällen blev det lite betapet jag vann matcherna nen tappade poäng =)

Ovido - Quiz & Flashcards