Alla inlägg under juli 2010

Av jan Eriksson - 18 juli 2010 19:22

Här kommer det en kort summering av helgen.

 

Jag vaknade så att jag kunde lösa Melodikrysset till mitt morgonkaffe.

 

Lördagen innebar även en Salaresa det blev åter igen en full bil med köksprylar den här gången. Eftersom det inte har varit någon direkt aktivitet i sonens lägenhet så fanns det även odiskat porslin, det hamnade direkt i diskbaljan medans resten bars in. Nu skall det naturligtvis packas upp också men det får sonen sköta själv så att han får sakerna där dom skall vara.

 

Under kvällen så kom det ett regn som färgde asfalten svart, mer än så var det inte.

 

När jag vaknade i morse så hade det regnat lite till och det var en helt annan luft som jag mötte på balkongen. Jag fick ett ryck och tog och torkade köksgolvet, samtidigt så fick både spis och diskbänk en avtorkning. Sen har det inte skett så mycket mera här i Vittinge.

 

I morse vaknade jag

Av jan Eriksson - 15 juli 2010 21:58

I dag har jag varit riktigt miljömedveten eller inte. Jag tog en del elektronigskrot lite annat avfall och åkte till Heby för att lämna det på återvinningen. Jag vet inte hur det går ihop med att köra så långt för att lämna sopor. Jag var till mitt förråd också och i dag hittade jag mina fästen till extraljusen, jag fick också med mig en fällbar spade och kupan till fläktlampan.

 

Kvällen var lite seg, men när jag stog på balkongen och rökte (ja jag är ju en sån) så kom garnnen och frågade m jag hade något glas, han ville bjuda på Disel. Ja det är ju inte bilbränslet(som stavas på annat sätt) det är estnisk öl. Smaken är bra och det är lättdrucket så den flaskan på två liter tog slut. Sen blev det lite betapet med en hjärna som inte var helt till sin fördel =) Jag tror att jag kommer att tappa lite poäng i kväll men det gör inget för det är roligt att spela.

Av jan Eriksson - 14 juli 2010 22:18

I dag har det varit en hel del aktivitet. Först så tog jag och plockade ihop alla tomflaskor både i lägenheten men även i bilarna. Åkte till Heby via mitt förråd i Morgongåva, där jag letade efter något att fästa extraljusen med, det hittade jag ju inte men kom hem med lite annat. Tomglasen räckte till både kaffe och margarin, något annat behövde jag ju inte. Sen blev det en tankning också så att jag kan göra lite utflykter i omgivningarna.

 

Även på granntomten har det varit full aktivitet, först körde man bort en husvagn och en båt innan jag åkte till Heby, när jag kom hem så höll man på att lasta av en "byggfutt" den kommer säkert att bli bostad. Nu finns det en "byggfutt" en husvagn och en båt i trädgården. Den stora frågan är väl om man har byggnadslov för det nya men med tanke på språket dom talar sinsemellan så tror jag att det är inget dom bryr sig om.

 

Några diskar har jag klarat av på kvällningen, men det finns lite till att ta hand om, undras vem det är som smutsar ner allt i skåpen?

Av jan Eriksson - 14 juli 2010 10:17

Det är inte mycket verksamhet som pågår nu, mest är det försök att hitta något svalkande ställe.

Ja helt sysslolös är jag ju inte, i måndags så "degade" jag i köket mot kvällningen. Det blev två plåtar bullar och två painrich.

Tisdagen var en slapp dag, dock så trampade jag runt med mina ben samtidigt som jag kollade kvällsnyheterna, det var ganska skönt att sitta och cykla medans korsdraget rensade lägenheten.

 

Sonen fick en lång arbetsdag, han började klockan nio och arbetet var inte klart förrän strax innan 22. När han kom hem så var han oroad av att det hade dykt upp ett konstigt knäppande efter det att han hade tankat fullt, det skulle inte förvåna mig om den lägger av nu när jag har tankat sa han, det var ju det som skedde med min gamla 360 i vintras. Det var ett knäppande ljud lät lite som när man leker med ett burklock. Det blev ingen testtur så sent på kvällen.

 

Själv så satt jag och spelade lite på nätet tills den jag spelar med inte orkade längre.

 

Den här morgonen började med att sonen hade två missade samtal från jobbet redan innan klockan var åtta, han börjar 10:15. Hur var det nu med bilen, dags att ta en testtur. Jo det var ett knäppande som återkom med jämna mellenrum men endast när bilen rörde sig, jag ansåg att det inte var något allvarligt. Jag gick in och började fixa lite frukost till mig, då ringer mobilen och jag får tanken att nu har bilen stannat, men det var sonen som glatt meddelade att han hade kommit på vad det var som lät! När han tankade så ställde han ju som vanligt om trippmätaren, den här gången hade den inte startat som den skulle utan den kuggade över vilket gav det knäppande ljudet.

 

Nu skall jag ta och titta lite på TV innan jag tar itu med disk och andra trevligheter.

Av jan Eriksson - 12 juli 2010 09:12

Det är en helt underbar sommar som vi har nu.

Det blir lätt sena nätter och dåligt med sömn eftersom det är närmare +30 och luften står stilla.

 

Det blev inte så mycket gjort i helgen men i går var jag och sonen till Sala och fikade, det var pappan till sonens halvbror som ville ha lite sällskap, men jag tror att den egentliga orsaken var att han ville ha hjälp med att starta upp sitt internet.

 

Det har visst varit ett VM i fotboll också men jag har inte tittat på en hel match, däremot så har ju radion gått och jag har fått min beskärda del den vägen.

 

Lite spel med en "sjuk groda" har det också blivit.

 

Nu skall jag försöka mobilisera lite kraft så jag får diska innan det blir allt för varmt.

Av jan Eriksson - 9 juli 2010 21:23

Ytterligare en fredag.

 

Jag började dagen som vanligt med lång frukost med massor av kaffe. Sen satte jag igång med att skruva ihop sonens datorhörna.

  

Det är inte så lätt att bygga en sån här när armarna både är för få och för korta.

 

Jag tog också och förbarmade mig över ett litet bord som han har. Efter lite slipande och annan behandling med hemliga preparat så ser man ju faktiskt lite skillnad.

    

Senare mot kvällningen provade jag ytterligare en gång att baka kakor, smaken blev bra men stenhårda. Doppade i kaffe gick dom ner.

 

Nu det hemliga receptet till bordsskivan.

 

Ta lite ofärgad sprit blanda med matolja och för att få rätt kulör så häller du i några droppa coloritsoya.

Helt ofarligt att ta upp och äta något som man har tappat på bordet.

Av jan Eriksson - 7 juli 2010 22:32

Den här dagen har haft mycket skiftningar.

 

Det började med att jag sov lite längre än vanligt. Sen blev det frunch med TV-tittande, jag brukar titta på en lugn och sävlig engelsk serie, den går väl i repris för jag vet inte vilken gång, Tillbaka till Adensfield heter den. Maten bestog av fyra köttfärsbiffar.

 

Efter en dusch så bar det av till Heby, Första stoppet var för att fotografera den här stenen som jag alltid har tyckt vara speciell.

 

  

 

Sen var dert COOP i Heby som fick ett besök det behövdes kaffe för det kan man ju inte stå utan. Coop är bättre än ICA i Heby, troligen beror det på personelen men även på upplägget av butiken.

 

En annan orsak till att det blev Heby var att jag har tittat på en gammal mjölkbod i egentligen flera år men nu har förgängelsen gått väldigt långt så det lär inte stå många vintrar till.

 

  

 

När jag passerade Morgongåva på hemvägen så var jag ner i mitt förråd som jag har där. Där längst inne, var annars, fanns min motionscykel, den två högtalare, en låda med prylar för att ansluta extraljusen, Ett slitet exemplar av  Hemmets kokbok, och en läkarbok från 1920. Jag stoppade allt i bilen Monarken fick åka i skuffen.

 

Eftermiddagen passerade ganska snabbt, sen hamnade jag vid datorn. Jag satt och fixade lite då jag hör något utanför, sen hör jag en svag knackning på dörren utanför står mitt älsta barnbarn och i handen har hon en plastpåse med lite blåbär, dom var små och torra men helt underbara. Dom var nämligen givna med hjärtat.

 

Kvällen avslutades med betapet på nätet, och efter midnatt så skall ett par vänner gratuleras.

Av jan Eriksson - 6 juli 2010 14:09

Eftersom jag hade tingat tvättstugan i dag så var det bara att sätta fart. Det kommer att bli en massa maskiner tvättade i dag också eftersom allt som sonen har haft liggande behöver en genomtvättning. At´t jag sen också hade lite att tvätta gör ju inte att det blir mindre, som tur är så har jag tvättstugan åtta timmar av den tiden så går det ju mest år till att vänta.

 

Jag har också suttit och försökt hitta ett försäkringsbolag som har vettiga avgifter, det är ju så att det spelar ingen roll hur mycket du har kört bil och i hur många år, så länge du inte har haft en egen försäkring så står du på noll.

 

Det skulle vara enkelt att avhjälpa eftersom det finns "yrkeskort" för de som kör yrkesmässigt på ett sånt kort kan man registrera hur många timmar en viss person har kört. Med samma typ av körkort för alla så kunde man bevisa körvana, spärra för högre hastigheter för de ovana men även äldre. Det vore också möjligt att om inte personen kör en viss tid eller sträcka på tex ett år så skulle det automatiskt kunna komma en anmodan till omtest, det är ju så för alla som har flygcertifikat.

 

Hände det något under helgen då? Det var mest packande och bärande i dagarna tre, nu finns det inte så mycket kvar men det är de jobbiga sakerna, bland annat två soffor.

Ovido - Quiz & Flashcards