Alla inlägg den 27 juli 2010

Av jan Eriksson - 27 juli 2010 21:24

Ja det blev mjöl, linfrö, kardemumma och havregryn också så att jag skall kunna baka lite. Jag har redan testat att göra muffins i den nya muffinsformen.

   Jag misslyckades lite när jag skulle ta ur dem men smaken var det inget fel på.

 

Inspirerad av Ia så skall jag ta och lista några filmer som jag tycker om att se på.

 

Biografmaskinisten: Om den lille pojken som lär sig att sköta den stora maskinen samtidigt som han får en vän.

 

Amarcord: En underbar Italiensk burlesk.

 

Fest i byn: Behöver man säga annat än att det är Jacques Tati som har gjort den. Han har en förkärlek för de udda människorna och det måste vara en upplevelse för de som jobbat för posten.

 

Låt den rätte komma in: En film gjord efter boken med samma namn, John Ajvide Lindqvist är författeren och Tomas Alfredson står för regin.

Om Låt den rätte komma in:

"Låt den rätte komma in" är en både våldsam och mycket romantisk historia som utspelar sig i Stockholmsförorten Blackeberg år 1982. Oskar är 12 år och mobbad. Hans sadistiska klasskamrater Conny, Martin och Andreas passerar alla gränser i pennalismen. Oskar fantiserar om hämnd, om att ge igen. Om att vara stark, om att våga. Då står plötsligt en flicka i klätterställningen. En flicka i hans egen ålder som han aldrig sett förut. Men Eli är inte som andra... 

 

Fanny & Alexander: Ingmar Bergman med en film som gemene man kan ha behållning av.

 

Hets:Svensk film från 1944 regisserad av Alf Sjöberg efter manus av Ingmar Bergman, som även var filmens regiassistent.

 

Filmen handlar om en sadistisk latinlärare, kallad Caligula (Stig Järrel), som är lärare för Jan-Erik Widgren (Alf Kjellin) som ska ta studentexamen samma termin som handlingen utspelar sig. Mai Zetterling spelar Bertha, som arbetar i en tobaksaffär som både "Caligula" och Widgren brukar gå till. Widgren har hårda krav på sig från sina föräldrar att lyckas med sin examen. När han dras in i ett drama kring Bertha blir pressen än större.

 

Sheriffen eller som originalet heter High noon:

En lite annorlunda vesternfilm, men det är mest själva filmandet som tilltalar mig, naturligtvis så är den i svartvitt. Det byggs upp en spänning under hele filmnen, mycket med hjälp av bilder på en klocka.

 

Nu har ni fått lite insikt i vad jag gillar för filmer, skriv gärna en kommentar.

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards