Alla inlägg den 2 juli 2010

Av jan Eriksson - 2 juli 2010 20:09

Som några kanske redan vet och andra får reda på nu, så har det ju varit lite problem med sidorutan på förarplatsen på min "nya" bil. I dag var det ett underbart väder så jag satte igång med att skruva bort dörrsidan på förmiddagen. Det tog inte lång tid innan jag upptäcker vad felet sitter, det är en plåt som styr fönstret när man vevar som har släppt i sina punktsvetsar, bilen hade varit inne för byte av sidorutan efter ett inbrott, men de som gjorde det jobbet visste tydligen inte hur man gjorde. Jag klurade ett tag men bestämde mig sen för att åka till Karlssons för att köpa klister (superlim). Hemma igen så slipade och tvättade jag innan jag apliserade limmet, inte fungerade det. Jag fick ta mig en längre funderare och efter ett tag så hade jag bestämmt mig, det fick bli ett par plåtskruvar som skall ersätta svetsen.

 

När jag satt där och pulade kom grannen och undrade om jag ville följa med till Uppsala, han skulle köpa bättringsfärg till sin och en bekant´s bil. Jag åkte med. Färgen skulle ta ett par timmar att blanda, eller det var kö till maskinerna, så grannen bjöd på kaffe på stan.

 

Det blev på Waynes och där var kaffet inte billigt, två medelstora koppar och två bitar morotskaka 116:-.Därifrån till Clas Olsson är det ju inte långt så jag passade på att går ner där och köpa 10 små rostfria plåtskruvar 9:-.

 

 Färgen hämtades och vi åkte hem, väl hemma var det bara att ta fram borrmaskinen och ett par borr. Det gick bra att borra utan att det var risk för att bryta kanten på glaset, innan jag drog till ordentligt så droppade jag i lite superlim också.

 

Nu återstog ju bara att plocka ihop allt och justera, för det ändamålet behövde jag en nyckel på 10mm, det var inte det lättaste för min bästa verktygslåda ligger i sonens bil. Det var att gå in och leta, till sist så hittade jag en lednyckel och gick ut till bilen. Jag hann bara sätta mig till rätta med "dörren i knät" då ringde sonen och undrade om jag ville sätta på kaffe, det ville jag inte.

 

När han kom så hjälptes vi åt att få allt på plats, ibland är det bra med lite extra armar och händer. Nu fungerar fönsterhissen som det är tänkt att den skall fungera. Totala kostnaden för material inklusiva superlimmet som jag egentligen inte behövde blev 23:- helt acceptabelt. På en verkstad hade det nog inte stoppat 1000:- med tanke på tidskostnaden där.

 

Nu är det kväll och jag kanske får ett eller annat spel innan det är dags att sova, spelen hoppas jag är av den positiva sorten.

 

I morgon är det planerat att hämta en massa saker i Sala och förhoppningsvis så kan det bli en tur till Västerås, och kanske man kan tigga åt sig en kopp kaffe på skogarna innan man kommer hem.

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards