Alla inlägg den 28 juli 2010

Av jan Eriksson - 28 juli 2010 18:47

Vart har järnvägen tagit vägen? Man säger tågstation när det är en järnvägsstation, man pratar om tågspår i stället för järnvägsspår. Tåg det är sammankopplade vagnar på räls eller på väg, sen finns det demonstrationståg och tåg som används inom sjöfarten. Frågan blir ju ännu svårare när man tänker på att man mer och mer använder engelska uttryck, där pratar man inte om tågstationer och tågspår utan det är railwaystation och railroads.

 

När jag är inne på att gnälla så kan man undra var alla R tar vägen? När jag lyssnar på radion så verkar det som att flertalet som pratar där har svårigheter med artikulationen för R det kan dom inte uttala.

 

Dagen för övrigt: Åkte till Sala för sonens lägenhet skulle visas klockan halv elva. Klockan elva fick jag SMS från sonen damen som skulle komma fick inte igång sin bil. Lite skåptorkning blev det ju i alla fall. Sen åkte jag hem, och började planera för morgondagen, planerna sprack då damen ringde och ville komma och titta i morgon i stället. Nu sitter jag och spelar betapet och funderar på vad jag skall ha på mig i morgon, man utlovar ju regnväder.

Ovido - Quiz & Flashcards