Alla inlägg den 17 juni 2010

Av jan Eriksson - 17 juni 2010 08:31

På onsdagen var det dags för sommerens personalresa i år var den ställd till Skokloster och vi åkte båt dit.

Morgonen hemma började bra, jag gick som vanligt hemifrån en kvart innan bussens avgång, när jag närmade mig hållplatsen såg jag att det stog redan två personer där som väntade på bussen. Lite förvånad blev jag eftersom en av dem är en kvinna som allt som oftast kommer en minut innan bussens avgångstid. Jag tänkte ta ett pipstopp men hejdade mig när jag fick reda på att dom väntade på den buss som skulle gå tio minuter i heltimme, så genom att jag var tidig och bussen sen så hann jag med en tidigare buss än vad jag hade avsett.

Jag kom alltså in till Uppsala bra mycket tidigare än vad som var avsett, det gjorde att jag tog en liten promenad förbi några fina platser, det är sådana ställen man inte kan få bra, och ostörda,  bilder på när stadslivet har vaknat. Jag var också in på Forex och växlade in lite norska pengar som sonen fick över när han var till Norge, när dom öppnade så var vi en fem sex stycken som stog där. Jag tog min nummerlapp och väntade då får en man frispel, det var ju någon som hade gått före honom i kön, nu var det ju så att han först skulle skriva någon typ av blankett och det var han inte klar med, men han blev så förbannad att han lämnade stället efter honom gick den han hade sällskap med mannen svor och sällskapet försökte att lugna honom, ja dom kom tillbaka men mannen fortsatte att muttra. Det tog ju inte så väldigt lång tid så jag var nera vid båten förtio minuter innan den skulle avgå, jag trodde då att jag skulle vara först där men det fanns redan ett tiotal arbetskamrater på plats. Båtens avgång var satt till 10oo och då drog man in landgången och började manövern med att vända i hamnen. Undet den manövern ser vi att en lärare har missat avgången, men där kan man inte hoppa på. Båten stävar nedför Fyrisån och läraren cyklar längs den, det går en cykelväg parallellt med ån. När vi har kommit till Vindbron saktar båten in och läraren som var sen kan klättra ner från brofästet och ombord på båten, hon får även med sig sin cykel. Nu är det dags för buffé, den består av sallad, lax, räkor, inlaggd sill, rostbiff, köttbullar och potatis. Jag och den andra elevassistenten hade hamnat ganska strategiskt så vi hade bara att resa oss upp så stog vi i matkön. Maten och det till maten serverade vinet smakade bra jag hade gärna tagit lite påfyllning av de bästa rätterna men tiden medgav inte det. Framme vid slottet avstod jag den guidade rundvandringen till förmån för allmänt slappande. Klockan 13:15 skulle båten avgå och den tutade i god tid, men trots att det var lärare, som under hela skolåret tjatar om hur viktigt det är att komma i tid, blev det en försening med tio minuter.

Det var en fin dag med massor av tillfällen till att få lite efterlängtad sol. Många av kollegorna hade visst svårt med sjögången på hemvägen för dom hade svårt att gå rakt fram. Väl tillbaka i Uppsala så var det många som skulle fortsätta firandet av sommarlovets inträde genom att fortsätta i Stadsparken, bud skickades att handla på Systembolaget. Jag hade ju redan bestämt mig för att ta första bussen hem och det gjorde jag också.

Ovido - Quiz & Flashcards