Alla inlägg den 1 juni 2010

Av jan Eriksson - 1 juni 2010 21:36

Jag kom att nämna att jag har kollat upp lite om de elever som kommer från Heby södra rektorsområde och sa då att många av dem som går fordonsprogrammet har svårt på gymnasiet. "Ja det är ju inte så konstigt där är det ju en arbetarkultur såm är rådande" kläckte han ur sig. Jaha och jag undrar vad han har för erfarenheter av hur arbetare fungerar, han tror nog att det är en trög hop som man kleder runt. Många arbetare, i alla fall de som är i min ålder och generationen innan, jobbade på dagarna och studerade på kvällarna detta blandat med föreningsarbete och uppdrag inom komunalstyrelse. Det kulturella utbudet var stort med egna bibliotek, konstutställningar med mera. I många arbetarhem blandades hantverkskunnandet med bokbildning. Det var kanske inte så många som studerade i den akademiska världen men livets hårda skola tillsammans med en stor litterär törst skapade människor av arbetarna. Människor som kunde se och diskutera ämnen från olika perspektiv. Nog om detta nu.

 

Resterande tid av min arbetsdag gick åt till att fösa runt elever, och som vanligt så blev en viss elev trött och åkte hem. Den eleven har ingen drivkraft framåt, nu skall han börja om i en liten grupp, men mina farhågor om att han även där kommer att misslyckas då han varken är tekniskt intresserad eller teoretiskt kapabel.

 

Kvällen har ägnats till att sitta och titta på seriespeedway på TV det är det enda program som jag försöker att följa, nyheter det läser jag vid datorn och musiken den sköter P4 på radion.

Nu skall jag kolla min farm på FB sen hoppas jag att jag kan få några partier betapet.

Ovido - Quiz & Flashcards