Alla inlägg den 9 juni 2010

Av jan Eriksson - 9 juni 2010 19:24

Då var den sista dagen med den här ettan avklarad, i morgon har dom kärnämnen så då är dom utspridda.

Vad hann man då med i dag??

 

Fem elever satt och gjorde vad som på akademikerspråk skulle ha kallats sluttenta. Många frågor var det och trots att dom nu läst ämnet i ett år och samtidigt hade tillgång till böcker och anteckningar så finns det stora luckor.  De här killarna var färdiga i tretiden.

 

Min bil fick drivaxlarna avplockade så att dom inte skall ställa till något då den bogseras bort.

 

Till lunch så hade elever och lärare i tvåan gjort iordning grillen så att man kunde bjuda på grillad korv som lunch. Jag lyckedes, med lite tvång och armen uppbruten på ryggen, tvinga i mig fem stycken  det smakar gott ute i naturen. Det var en typ av avslutning som passar mig, inget snack och smeka medhårs utan raka rör och enkel kommunikation.

 

Eftersom det har passerat några dagar sen jag sist skrev så skall det bli en snabb redogörelse även för de dagarna.

 

Lördag:

Först en vända till Morgongåva för att handla lite, sen på kvällen skulle jag träffa en gammal elev, först skulle han dyka upp i tre tiden men ringde sen och ändrade till klockan sex. Halv sex fick jag skjuts av sonen till Vittingeparken där man hade mål för en runda som American Car club anordnade så jag hade inte tråkigt medans jag väntade. Klockan blev sex och jag ringde och frågade var han var, jo dom skulle alldeles nu åka till Vittinge så snart skulle dom vada på plats. När klockan var åtta gav jag upp, myggbiten och stel i benen. Det fick bli en kebab från den lokale handlaren och sen speedway på TV. Halv nio ringde han och sa att nu var dom på plats, jag stannade kvar i TV-soffan.

 

Söndagen:

Det blev en anspråkslös dag inget av intresse passerade.

 

Måndag:

Jag skruvade sönder slutväxel med differential och då såg jag vad det var som lät som en stenkross med tillhörande gristjut. Efter lunchen så gick jag till Akademiska för att träffa "vampyrerna" när jag gick dit så kändes det som att jag hade fått en liten sten i min "sandal" men refaekterade inte mer på det för det gjorde inte ont bara irrirerade. Det tar som vanligt inte lång tid att tappa 4½dl blod från mig. Snart var det dags att dra ur nålen och få en tuss att hålla på såret medans dom fixar och donar. Jag tackade nej till den elastiska gasbindan för den är bara ett elände att ta av om man inte har en sax att tillgå och den fastnar gärna i armbehåringen. Kaffe, macka och två äpplen blev det efteråt jag äpplena sparade jag ju tills jag kom hem. Innan jag lämnade Akkis var jag och kastade kompressen och plåstertapen för jag har bra läkkött också.

När jag kom hem så åt jag det ena äpplet och det andra blev tillbehör till blodpuddingen jag stekte till matlådan.

 

Tisdag:

Det började som en helt vanlig skoldag, men vartefter den gick så märktes det att snart är det här skolåret till ända. Jag kände fortfarande den där lilla stenen då och då. Eleverna avslutade lite prov och tester som skulle göras och övriga städade och donade i hallen. Efter det att eleverna hade lämnat tillbaka sina nycklar till omklädnigsrummen då var det bara en liten samling och sen fick dom gå hem, samma gjorde jag. Jag var nere på station strax efter tre så jag satte mig och var beredd på att vänta en halvtimme, men jag hade ju glömt att även den här veckan så går bussarna efter vintertabekllen så kvart över satt jag på en buss hem. Väl hemma så skulle jag kolla om den där stenen kanske fanns i strumpan. Så väl var det inte, det hade gått hål i yttersulan, mellansulan och innersulan på mina sköna sandaler det var till och med hål i strumpan, bara att kasta och leta fram ett annat par.

Matlagningen fick bli enkel för det är ont om stekmargarin. Kokt korv och kokt potatis det är mat det också. Jag lagade det och tog fram en matlåda, bettade potatisen lite och i med korv därefter hällde jag på lite korvspad som sås, då upptäcker jag att det är en spricka i matlådan och det rinner via mina fingrar med på golvet    Inget att göra något åt annat än att byta låda och svabba av golvet.

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards