Alla inlägg den 16 februari 2011

Av jan Eriksson - 16 februari 2011 21:39

Den här dagen började med morgonbön, som alla andra onsdagar. En snabb kaffe och lite letande efter gårdagens borttappade matväska. Jag hittade den på an undangömd plats på en arbetsbänk. Dags att ta hand om den klassen som går omlott med den jag har haft i två dagar. Dom protesterade högljutt när dom fick reda på att det var skrivning på eftermiddagen. Men det var inget jag lyssnade på.

 

Mat blev det även i dag, när vi satt och åt så ringde en lärare som även han var sjuk och försökte få tag på den läraren jag oftast jobbar med. Nu är det ju så att den sjuka läraren vill ha lugn och ro när han äter, varför ringer han då och stör när det är matrast?

 

Då var det dags för eleverna att skriva det omtalade provet. Två elever fastnade tydligen i matsalen för dom kom inte tillbaka efter lunchen. Tre av eleverna skrev ner svar på några frågor på rekordtid tre minuter. Sen lämnade dom in i spridda skurar.

 

När sista hade lämnat in så samlade jag ihop skrivningar och närvaropapper. En sväng till den "vanliga" klassen för att se hur det gick för de eleverna, det var i stort sett klart även där. Jag hann med lite småprat innan jag drog mig mot bussarna.

Solen sken riktigt fint när jag satt där i bussen och läste 18-minuter.

 

När jag hade kommit hem och pysslat lite, bland annat så blev det något brödliknande, så får jag SMS på min väckarklocksmobil. Det är den läraren som ringde under lunchen. Lika omständig som han är både irl och i telefon, lika omständig är han när han skickar SMS, men kontentan var att jag kunde väl ta hans vux-elever i morgon, tolv timmmars varsel och vad dom läser, var dom läser och när dom läser det har jag ingen aning om, förresten så är jag redan inne och vikarierar för en annan lärare på heltid den här veckan. Om jag får något extra för det det visar sig för jag är ju inte beordrad av chefen, men det är väl tjänstemannaansvaret som gör att jag gör det och för att eleverna skall ha lite fortsatt struktur.

 

Nu har jag spelat Betapet bloggat och varit social på många sätt och vis så nu tycker jag att jag kan få gotta ner mig i min bok.

Ovido - Quiz & Flashcards