Alla inlägg den 24 november 2010

Av jan Eriksson - 24 november 2010 21:12

Det var kallt, blåsigt och snö som drev i morse.

Bussen in till Uppsala skötte sig fint   .

Jag byter ju buss efter en av genomfartsgatorna (Kungsgatan) där det alltid blåser. När jag står där och försöker hålla ryggen mot vinden, så kliver en lärare från skolan av en buss, även hon för att byta till den jag åker med, då kommer frågan "har bussen till skolan gått" ? Skulle jag stå där och frysa bara för att jag tycker att det är trevligt? Troligen var hennes hjärna kopplad på sparläge.

 

Sen började arbetsdagen med det vanliga sega onsdagsmötet. Eleverna var både många och på bra humör, vissa lite sena eftersom alla bussar inte gick som dom skulle. Läraren var genomförkyld så han var bara där en halvtimme sen åkte han hem igen. Det blev jag och våran "bilskojare" som skötte lektionerna, jag höll mig i lektionssalen med de som behövde läsa och svara på frågor, bilskojaren for runt och handlade lite för att sen hämta en bil som en av hans kompisar ville få olja och filter bytt på.

Att jag kallar honom bilskojare är för att han har en stil som går ut på att gör snabba pengar. Det värsta är att han köpte lärarens ena bil, läraren ville ha 3000:- det prutades ner till 1500:- och då fick läraren stå för skatten på 1000:-, bilen skulle en av bilskojarens kompisar ha till övningskörning. Efter en helg står den till salu på blocket. Det som är gjort på bilen av honom är att en ventil är bytt och en ljusinsats. Kostnaden för det är i prisläget 1500:- men han sätter ut den för 13 000:- på blocket. Jag skulle skämmas för att "svindla" en arbetskamrat på det sättet.

 

Der blev fikabröd till eleverna från en nöjd pappa som hade fått sin bil tvättad och polerad.

 

Chauffören som körde bussen hem var mycket noga med att alla passagerare satt ner innan han lämnade hållplatserna.

Ovido - Quiz & Flashcards