Alla inlägg den 15 mars 2011

Av jan Eriksson - 15 mars 2011 23:33

Först får jag väl börja med måndagen. I skolan var det en lite rörig dag, med elever som börjar inse att dom inte har lärt sig något trots att dom har haft tillgång till massor av matrial, men det gäller ju att öppna böckerna också och för de lite högre betygen behöver man leta efter svar på sina frågor både på bibliotek och andra ställen, visa intresse och fråga som en fyraåring. På tal om frågvisa barn så var jag och hälsade på mina barnbarn på eftermiddagen, det var så att sonen satt barnvakt till sina syskonbarn och jag passade på att gå dit jag också för att ta en kaffe och prata lite när dottern kom hem. Lite matlagning blev det också, jag och älsta barnbarnet fixade till potatisbullar och bacon. Sen blev det att gå de 555 stegen hem för att se på lite hockey.

 

På tisdagar börjar eleverna lite senare så jag tog en senare buss till skolan, men var så pass nyttig att jag läste och letade i den bok i elektricitetslärans grunder som jag fick när jag började ettan på fackskolan. Det är lite skillnad på vilka förkunskaper det ansågs att man skulle ha när man började i fackskolan eller gymnasiet på den tiden. Det blev så att jag och klasläraren fastnade i den boken med varsin kopp kaffe, läraren skulle väl ha rättat några skrivningar, ja i alla fall se vilka som nådde upp till ett G ja inte var det många, varför läser man inte när man har chansen det frågar jag mig.

 

På eftermiddagen skulle jag hjälpa en lärare som är handledare till de elever som har "lärlingsplatser" någon av dem skulle räkna lite matte och läraren hade inte de kunskaper som behövdes så han undrade hur mycket matte jag har läst matte C så det skulle väl gå bra. Mattekunskaperna gjorde att jag när jag gick en AMS-kurs för 15 år sen blev lite uttittad av övriga studerande när jag gjorde två prov per lektionstillfälle, men senare i kursen så blev det ju jag som fick hjälpa dem när det gällde att räkna matten som ingick i elektronikavsnitten. Det är ju nästan som mitt jobb är nu, tyvärr så hade jag mina kunskaper när jag började inom skolan så jag får ju ingen löneförhöjning som de får som kom dit i stort sätt utan utbildning men sen har studerat och gått kurser, dom utvecklas nämligen.

 

Vad var det nu med besöket hos polisen då? Jo det är ju så att jag är lekmannaövervakare och i dag var det sista besöket på frivården för en ungdom som klev lite snett och blev dömd för det. Under den perioden som nu har passerat så har livet  rätat upp sig, h*n har ett jobb där h*n troligen kommer att få en anställning framöver, h*n har slutit fred med både AF och FK, så nu hoppas jag att h*n får en bra framtid.

 

Kvällen ägnades åt hockey igen det blir så den här tiden på året, först slutspel i ishockey sen börjar speedwaysäsongen   

 

Nu säger jag god natt.

Ovido - Quiz & Flashcards