Alla inlägg den 7 juli 2011

Av jan Eriksson - 7 juli 2011 22:54

Som vanligt så läser jag en hel del, framförallt när det är sommar och svala nätter. Här kommer ett utdrag ur den bok jag läser nu.

 

Man var student och som sådan överklass i staden, där borgarna stämplades med det föraktfulla namnet "brackor". Studenten stod ännu över den borgerliga lagen. Att krossa fönster, bryta ner stängsel, slå polisen, störa gatufrid, ingripa på äganderätt var tillåtet, ty det straffades inte; i allra värsta fall med en skrapa----------- Sålunda uppfostrades man systematiskt till aristokrat, ett nytt riddarstånd efter riddarhusets störtande. Det som var brott för "brackan" var lek och upptåg var lek och upptåg för studenten.

 

Man skulle kunna skriva samma sak om dagens studenter i den stora lärostaden, men när och av vem skrevs det här??

 

För övrigt så försöker jag hålla mig borta från nätet nu när det är sommar. Till glädje för vissa och till förfång för andra, om jag sitter vid datorn så är det vid den som inte har MSN och andra kanaler öppna. Nu skall jag återgå till min bok. Men först en bild från en gammal bruksmiljö i den här kommunen.

 

  

 

Bruket heter Molnebo och är den grunden som Morgongåva vilar ostadigt på, konkurser och nedläggningar har förföljt samhället sen det uppstod.

Ovido - Quiz & Flashcards