Alla inlägg den 11 april 2011

Av jan Eriksson - 11 april 2011 21:35

I den klassen som jag har jobbat i till och från så finns det tre invandrarkillar som utmärker sig. Vad är det som dom killarna gör då undrar ni. Jo dom är aktiva på lektionerna, dom läser det dom skall läsa och dom ställer relevanta frågor i ämnet. Jag tog och frågade en kille, som jag försökte guida runt i pneumatikens mysterier, hur länge han har bott i Sverige? Snart två år svarade han, två år tänkte jag, och tänkte på att han är en av de som läser bäst. Vi kom också fram till att visst finns det lexikon på hans språk, men där står det inga tekniska ord, men de tekniska är ju ofta lättare att förklara med hjälp av engelska, men hur förklarar man de enkla svenska orden som för oss infödingar inte behöver förklaring??


Helgen gick som ett skållat troll, jag skulle skruva lite med min bil i lördags men blev tingad som barnvakt medans dottern och svärsonen åkte och kollade om det fanns något att fynda på IKEA i Västerås, man stängde det gamla och öppnar nytt på onsdag, det fanns inte mycket.


Söndagen var avsatt till firande av dottern som fyllde trettio, tänk vad barnen börjar bli gamla. Sonen som jobbade söndags och stängningspass på IKEA träffade ett rådjur på väg hem så han ringde och berättade att det får nog bli ett byte av framlykta och blinkers. Jag var till en bildemontering och beställde ett i dag, innan eleverna kom, får hämta det i morgon.


Annars är det vanlig lunk både hemma och på jobbet, den ena av lärarna jag jobbar med är på en kort semester så jag tar eleverna på onsdag, en av de virriga lärarna frågade om jag skulle ha dem själv, naturligtvis skall jag ha det, jag var redan i januari förberedd och föreslog vad eleverna skall göra den dagen.


Nu skall jag ta och natta så jag orkar med morgondagen.

Ovido - Quiz & Flashcards