Direktlänk till inlägg 12 december 2011

Både besviken och förbannad

Av jan Eriksson - 12 december 2011 21:37

Som jag kanske redan har nämnt så fick en grupp som ger ut en liten skrift inför julen, jag letade reda på ett par bilder som gruppen fick löfte att använda utan ersättning. Det är ju så att jag genom arv har fått tillgång till ett välförsett bildarkiv, på så sätt har jag ju även Copyright på dessa bilder, som vilken bildbyrå som helst. I dag kom skriften, jag blev ju inte förvånad när jag kollade i den, man hade helt sonika beskurit bilden så att "stämpeln" med vem som ägerc rättigheterna till bilden är borttagna. Jag skickade naturligtvis ett mail och påpekade i syrliga ordalag hur man får behandla en bild, det är ju faktiskt tal om stöld. Fem minuter efter att jag hade skickat mailet så ringde den jag mailat med, han beklagade det som hade skett och att det var den som hade hand om layouten Cari Hildebrand som även är Anders Walls informatör. Hur man kan bete sig så utan att kontakta rättighetsinnehavaren det frågar jag mig. Jag såg ju det som en möjlighet att få ut att jag har bilder, precis som en i Morgongåva får en massa "gratisreklam" när han figurerar i tidningarna för at han skall ge ut julkort från Södra delen av kommunen. Det var vad som gjorde mig besviken.

 

Det som har gjort mig arg är att nu i helgen skrotade grannarna en SUV på infarten till grannhuset, man kapade helt sonika upp den i mindre bitar, först taket sen vände man den upp och ner och kapade bort resterande bitar. Att det då skulle rinna ur diverse vätskor det berörde väl inte dem. I dag när jag kom hem höll dom på med det sista och där dom har hållit på stinker det av diesel, doften kommer även in genom mitt sovrumsförnster som helst skall stå på glant. Jag har åter igen påpekat oegentligheterna för miljökontoret, och den här gången hoppas jag att det saneras på den tomten, jag ser gärna att det kommer upp blå/vita band. Jag har bilder på det mesta och även bilder på de som skrotat bilen, men jag törs inte lämna ut dem till miljökontoret eftersom jag inte litar på deras sekretess.

 

Nu skall jag spela betapet en stund sen är det sovdags.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jan Eriksson - 20 januari 2013 00:20

Det är länge sedan jag skrev här jag vet det.   Två dagar innan vi skulle gå på ett efterlängtat sommarlov så kom min chef, stack till mig ett papper med orden -"Det finns ris för att du kan bli övertalig" På två radet skulle jag få plats med de ...

Av jan Eriksson - 1 oktober 2012 14:40

Det är redan första oktober och jag har inte rapporterat någon från sommaren, eller det kanske är så att jag inte har upplevt att det har varit sommar?   Jag tar det från början.   Två dagar innan lärare och andra skulle gå på ett efterlängt...

Av jan Eriksson - 21 april 2012 15:16

Oj vilken vecka! Dotterns bil ville inte hem från Sala i söndags, i måndags så åkte jag och sonen dit för att hämta den. Jag hade köpt en ny bogserlina i Uppsala när jag åkte från jobbet så det skulle ju inte bli några problem, trodde jag. Vi sköt ut...

Av jan Eriksson - 25 mars 2012 21:59

Tiden går väldigt fort nu och redan är det sommartid.   Jag har jobbat och stått i en hel del, drabbats av pollenallergin och varit hemma ett par dagar.   I gå när jag skulle åka med sonen till Slaa en sväng så upptäckte vi att han hade inte ...

Ovido - Quiz & Flashcards