Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

Vilka monster.

Av jan Eriksson - 21 maj 2011 22:41

Den här lördagen började ju som alla andra med ett melodikryss, sen hamnade jag vid min scanner. Det var svsrt/vita negativ från Morgongåva som var det primära. Jag valde högsta upplösning och efter att ha scannat drygt 30 bilder så var det dags att spara lite, då fick jag en chock, varje negativ var på mer än 100 M så 30 bilder tog nästan 4 G på hårddisken, då räcker det inte med ett USB på 1G. Hur gör man då då? Jo jag sparade om dem på ett annat ställe som JPG och då låg dom på omkring 10M/bild.  Det är lit knepigt här hemma, jag har ju två datorer som jag använder, den jag scannar med och den jag jobbar med. Att jag sen använder två par olika glasögon betyder naturligtvis att de jag har när jag använder datorn alltid ligger på fel ställe.

 

När allt var hämtat till gammeldatorn så var det dags att förfina bilderna lite. Jag laddade in bilderna och började jobba, men två av bilderna gick inte att spara enligt Adobe, jaja dom fick väl vara som dom är då tänkte jag. När alla bilder var avklarade så var det ju dags att se efter om jag hade missat något, så jag klickade upp mappen och började titta, dröm om min förvåning men nu fanns det ett antal bilder som inte gick att öppna med Windows mediaplayr. Jag tror att jag får SPUNK. Vad jag skall göra åt det? jo jag skall kasta hela mappen och börja om från början.

 

Nu blir det godnatt, för det lär bli en dag med nya problem i morgon.

 

Ja de bilder jag fick fram gick ju inte att lägga upp här, dom är ju större än 8M.

 
 
zoyababe

zoyababe

23 maj 2011 12:53

Dessa datorer och dess program. :-) Jag har svurit åt min dator hela helgen för den har bara bråkat med mig. Skulle fört över alla mina bilder och musikmappar på min externa hårddisk innan datorn kraschar men gammalmodig som jag är vill jag dela hårddisken med hjälp av partition magic men min egen har lagt av... försöker få ena svärsonen att fixa det åt mig för jag orkar inte.

http://www.metrobloggen.se/zoyababe

jan Eriksson

23 maj 2011 17:02

Man blir ganska fustrerad när datorn inte gör som man själv vill.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jan Eriksson - 20 januari 2013 00:20

Det är länge sedan jag skrev här jag vet det.   Två dagar innan vi skulle gå på ett efterlängtat sommarlov så kom min chef, stack till mig ett papper med orden -"Det finns ris för att du kan bli övertalig" På två radet skulle jag få plats med de ...

Av jan Eriksson - 1 oktober 2012 14:40

Det är redan första oktober och jag har inte rapporterat någon från sommaren, eller det kanske är så att jag inte har upplevt att det har varit sommar?   Jag tar det från början.   Två dagar innan lärare och andra skulle gå på ett efterlängt...

Av jan Eriksson - 21 april 2012 15:16

Oj vilken vecka! Dotterns bil ville inte hem från Sala i söndags, i måndags så åkte jag och sonen dit för att hämta den. Jag hade köpt en ny bogserlina i Uppsala när jag åkte från jobbet så det skulle ju inte bli några problem, trodde jag. Vi sköt ut...

Av jan Eriksson - 25 mars 2012 21:59

Tiden går väldigt fort nu och redan är det sommartid.   Jag har jobbat och stått i en hel del, drabbats av pollenallergin och varit hemma ett par dagar.   I gå när jag skulle åka med sonen till Slaa en sväng så upptäckte vi att han hade inte ...

Skapa flashcards