Direktlänk till inlägg 23 april 2011

Någon försöker att befrukta mig

Av jan Eriksson - 23 april 2011 13:27

Jag har fått en stark reaktion på pollen, så jag är helt utslagen, var utan antihistamin, så nu när jag har börjat igen så tar det några dagar innen normaltillstånd inträder.

Därför tar jag med er på en liten promenad i ett modernare Uppsala.

 

  

 

Även i den värsta morgondimman syns Domkyrkan

 

  Vi börjar väl promenaden ute i boländerna, här finns det många små verkstäder, det här är en typisk trettiotalsbyggnad.

 

  Andra små affärsbyggnader

 

  Nu närmar jag mig Strandbodgatan

 

  Där nere ligger den nya rondellen, som förhoppningsvis snart skall vara i full drift

 

  Huset med reklamen är numera rivet.

 

 

Här har man rostat kaffe i mer än 100 år.

 

  

 

Tar en sväng till Centralen, undras om stenkloten kommer att komma på plats nu när Svensson tagit över, för mig är just de kloten ett av de älsta minnena från Uppsala Central.

 

  

 

Den här statyn av Bror Hjort har väckt olika tankar hos olika människor.

 

  

 

Nu smiter jag över Kungsgatan och passerar Svavagallerian.

 

  

Den gamla Telegrafen får jag ju inte missa.

 

  

 

Västgöta nation, i dag är det lungt och stilla men om en vecka då är det säkert full fart.

 

  Jag passar på att föreviga en "Doktorsvilla".

 

  

 

Jag står utanför Fredsmuseet som ligger i slottets södra torn, i det tornet fanns tidigare Uppsalas första vattentorn.

Huset med hatten är Sturevalvet.

 

  

Nu har jag skyndat mig ner till busstationen, och där hittade jag en härlig mosaik på ett galvaniserat räcke.

 

  

 

Så här såg det ut innan COOP Forum byggde sina lokaler i Stenhagen.

 

Nu tar jag och återgår till vågrätt läge.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jan Eriksson - 20 januari 2013 00:20

Det är länge sedan jag skrev här jag vet det.   Två dagar innan vi skulle gå på ett efterlängtat sommarlov så kom min chef, stack till mig ett papper med orden -"Det finns ris för att du kan bli övertalig" På två radet skulle jag få plats med de ...

Av jan Eriksson - 1 oktober 2012 14:40

Det är redan första oktober och jag har inte rapporterat någon från sommaren, eller det kanske är så att jag inte har upplevt att det har varit sommar?   Jag tar det från början.   Två dagar innan lärare och andra skulle gå på ett efterlängt...

Av jan Eriksson - 21 april 2012 15:16

Oj vilken vecka! Dotterns bil ville inte hem från Sala i söndags, i måndags så åkte jag och sonen dit för att hämta den. Jag hade köpt en ny bogserlina i Uppsala när jag åkte från jobbet så det skulle ju inte bli några problem, trodde jag. Vi sköt ut...

Av jan Eriksson - 25 mars 2012 21:59

Tiden går väldigt fort nu och redan är det sommartid.   Jag har jobbat och stått i en hel del, drabbats av pollenallergin och varit hemma ett par dagar.   I gå när jag skulle åka med sonen till Slaa en sväng så upptäckte vi att han hade inte ...

Ovido - Quiz & Flashcards